Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Delftsche Schaakclub "De Ridder"
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Delftsche Schaakclub "De Ridder" Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Groesbeek kwam heel langzaam dichterbij. Het gesprek in de auto ging over koetjes en kalfjes. Toen de hele Nederlandse veestapel doorgenomen was, sprak Ted: ik zoek nog een naam voor de club.
En omdat Groesbeek nog ver was, lei hij uit dat Axioma, de naam van ons onvolprezen clubblad, verwees naar een stelling. Een wiskundestelling weliswaar, maar een stelling is toch een ding dat schakers kennen. Na de rituele bespreking of schaken een vorm van wiskunde is, zei Ted: ik zoek dus nog een naam voor de club.
We zijn de Delftsche Schaakclub, maar dat is geen naam. We hebben geen naam. Die club waar we heen gaan, die heet PION. Die spelen in Groesbeek, dat is nog een heel eind rijden. En wij stemden in, 't is nog een heel eind. Zullen wij onze club de naam Pion geven? Delftse Schaakclub De Pion!
Pion is herkenbaar, bescheiden, sympathiek, wat wil je nog meer? Maar terwijl het verre Groesbeek, waar al een PION is, ons naderde, herinnerden wij ons 't Pionneke Rotterdam, Pion Roosendaal, een overdaad aan pionnen werd genoemd, en wij zeiden dat er al teveel pionnen zijn, dat die naam toch niet zo geschikt was.
En Ted zei: we moeten zoeken naar een naam voor de club. En wij zeiden: Delftse Schaakclub De Delftse Schaakclub! De naam is herkenbaar, bescheiden en sympathiek, maar Ted zei: dat is te moeilijk. DSC De DSC, dat bekt niet.
En terwijl Groesbeek ons naderde, vonden wij: Delftse Schaakclub De Pineut! Grote vreugde ontstond in de auto, want de naam is herkenbaar, bescheiden en sympathiek, maar Ted zei: ik zoek een ANDERE naam voor de club.
En terwijl Groesbeek steeds duidelijker werd, riepen wij: Delftse Schaakclub De Ridder! Dan spelen wij onze wedstrijden in De Ridderzaal! De naam is onherkenbaar (want er is nooit een Ridder van Delft geweest), onbescheiden (Bescheidenheid ist eine Zier, doch weiter kommt man ohne ihr) en onsympathiek, dus de naam heeft alles mee!
Maar terwijl wij de afslag Groesbeek aan ons voorbij lieten gaan, zei Ted: Kweenie, we moeten het maar eens aan de leden voorleggen.
Toen zijn wij gestopt. We hebben de wereld even laten draaien, zodat de afslag de wij zojuist voorbij hadden laten gaan, nogmaals langs kwam. En wij hebben de wereld vanuit de afslag verder laten draaien en zijn tenslotte uitgestapt om de dingen te gaan doen, die schakers gewoon zijn om te doen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

16-12-2002 14:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Isis Isis is a Female
actief DSC-lid




geregistreerd: 12-03-2002
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

een nieuwe naam voor DE DSC??

toch nergens voor nodig,



toch? Frons

18-12-2002 16:47 Isis is offline Send an Email to Isis Search for Posts by Isis Add Isis to your Buddy List Add Isis to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nietdan, of zie ik het verkeerd...

ect...

Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-12-2002 17:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De kwallen
DSC het hobbelpaard
Vloermat
DSC Het Kwaliteitsoffer
2 rechts 1 averechts
(Haagsche schaakclub ''De Matjes'')
Erotische schaakclub .... vul in - juist.

Laten we het maar zo houden voor het niveau nog lager word. Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-12-2002 21:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Isis Isis is a Female
actief DSC-lid




geregistreerd: 12-03-2002
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

het Hobbelpaard is wel grappig Grijns

Maar met stukken valt nog meer te bedenken:

De rode Loper
Het hinnikende Paard
Met Man en Paard
Het Trojaanse Paard (of Delftse Paard...)
Het paradepaard(je)
Met Paardenkracht
Het Zeepaardje (maar we zitten niet zo dicht aan de zee)
De olijke Dame
De afgematte Koning
Achter de Paaltjes
Stikmat
Grijns


(met een woordenboek en een vader kom je redelijk ver... Idee )

20-12-2002 00:28 Isis is offline Send an Email to Isis Search for Posts by Isis Add Isis to your Buddy List Add Isis to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

De Rode Loper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(Grinnik)
Een club met de naam bestaat al. In de OSBO.
Die naam vond ik inderdaad ook leuk.
De Delftsch Blauwe Raadsheer? Het Blauwe Paard van de Beestenmarkt?

winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-12-2002 09:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Delfsch Blauwe Maandag Schaak Genootschap
De Dames van Plezier (met dank aan Renato)
Het gegeven paard (HeGePa)
Hardlopers & doodlopers
Twin Towers
1.d4?? Lach Draaiend hoofd Lach
Böhmzet Knipoog
De Koningen van Delft
KnightWatch
matCH (o nee, die bestaat al Lach )
Schaak Collectief Arend van Dop Goed zo!
Don Quichotte
Twee keer de Helft (½-½)
Mat achter de paaltjes

Maar goed, nu weer aan het werk, anders word ik nog melig.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2002 10:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou het maar gewoon bij DSC houden.
De schaakbond vind deze naam al te moeilijk om goed te schrijven.
Zou lees ik bij de ratinglijst: Delftse Schaakclub. en bij de competitie D.S.C. Delft. Deze laatste afkorting is natuurlijk net zo onzinnig als APK-keuring of ABN-bank.

Nee, Delftsche Schaakclub is een goede naam.

Duidelijk, niet bescheiden (want Delftenaren zijn niet bescheiden) en historisch verantwoord.

20-12-2002 13:11 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf kan ik ook prima leven met de naam Delftsche Schaakclub, of afgekort DSC. Maar ik heb er wel begrip voor dat de KNSB in de competitie ''DSC Delft'' gebruikt. Er is namelijk nog een DSC actief in de KNSB-competitie! Nee, niet ons tweede maar een DSC uit Drachten. Ze spelen in de 3e klasse A.

Dit team heet logischerwijs op de competitiepagina ''DSC Drachten''. Dit team uit Drachten is (waarschijnlijk) dus de reden dat we in de competitie ''DSC Delft'' worden genoemd; vorig seizoen werden we op de competitiepagina nog gewoon DSC genoemd en toen speelde ''het andere DSC'' nog in de (Friese) onderbond. De jaren ervoor werden we overigens als Delftse SC betiteld, wat natuurlijk weer fout is. Het is dan natuurlijk Delftsche SC... Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-12-2002 17:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by albert
Duidelijk, niet bescheiden (want Delftenaren zijn niet bescheiden) en historisch verantwoord.

Euh, Albert: het is Delvenaren! En eigenlijk - persoonlijke mening - zou het derhalve ook Delfsche SchaakClub moeten zijn en niet Delftsche SchaakClub. En Delfsche SchaakClub vind ik natuurlijk de beste naam. Zoals ik ookvoorstander ben van de Delfsche SchaakSite. Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2002 17:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Gesprek over DEBSAD Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de goede orde: het gesprek in de auto is ingekleurd dank zij mijn sterk verrijkte herinnering.
Wat de naam betreft: begrijp ik goed dat onze wedstrijdleider de naam van het Delfsch (En geen 't' erin) Blauw Schaakcollectief Arend van Dop kort wil weergeven als DCS Delft?
Achhh...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

23-12-2002 15:59 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Wat de naam betreft: begrijp ik goed dat onze wedstrijdleider de naam van het Delfsch (En geen 't' erin) Blauw Schaakcollectief Arend van Dop kort wil weergeven als DCS Delft?


Uw wedstrijdleider heeft begrip getoont voor de benaming die de KNSB heeft gekozen voor het ''Delfsch Blauw Schaakcollectief Arend van Dop''. Dat wil uiteraard niet zeggen dat die benaming mijn voorkeur verdient.

Dat geldt trouwens ook niet voor ''Delfsch Blauw Schaakcollectief Arend van Dop''. Ik vind ''Dops Schaakgenootschap Twee keer de Helft'' veel mooier! Lach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-12-2002 19:18 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1 dop is beter dan een 1/2 punt?

...aw.. forget it

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-12-2002 23:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller