Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Aanraken is zetten (loslaten is gezet)
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Aanraken is zetten (loslaten is gezet) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Koert
Nog een vraag aan de kenners.

Ik zag dat de pion op a4 niet dreigde te worden teruggezet en schoot Ton Vissers (ex-wedstrijdleider van de HSB, dus een oude rot in het vak) aan en besprak dat met hem. Ton (sympathiek en sportief) zei toen dat hij het wel zou melden. Dat leek me het beste want het was immers zijn eigen clubgenoot die bevoordeeld zou kunnen worden.

Mag de teamleider zich hier mee bemoeien?

Had ik als teamleider mogen zeggen dat het paard moest worden gespeeld?


De wedstrijdleider - die naar ik aanneem aanwezig was - had moeten ingrijpen. Immers aanraken is zetten, loslaten is gezet. Een teamleider mag zich - net als willekeurig welke toeschouwer - niet bemoeien met de gang van zaken op het bord. Als ik teamleider was geweest zou ik wel de wedstrijdleider attenderen op wat er in mijn optiek plaats gevonden heeft. Maar wellicht dat andere arbiters hier anders over denken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-11-2006 15:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De arbiter had moeten ingrijpen. Hij stond er immers, voor de tijdstraf, al bij. Toeschouwers die wat zeggen kunnen de zaal verlaten...

03-11-2006 15:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eens.

Ook een interessante vraag van Bart:

Quote

Originally posted by BartM
Een vraagje voor de reglementenkenners: door niet Pxd3 te spelen doet wit opnieuw een onreglementaire zet. Krijgt (bij claimen) zwart dan opnieuw twee minuten extra, of wordt wit anders 'gestraft'?


Mijn eerste inschatting, zonder de reglementen te hebben geraadpleegd, is dat een speler inderdaad nogmaals 2 minuten kan claimen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

04-11-2006 00:08 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt me duidelijk dat dat zou kunnen. Ik neem echter aan dat er geen opzet in het spel was, en met de opmerking "Nee, aangeraakt is zetten, u moet met het paard spelen" zou kunnen worden volstaan.

Bij de derde overtreding komt een reglementaire overwinning in zicht. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik dit middel zou durven gebruiken. Hoe denken andere arbiters daar over?

04-11-2006 11:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat ik zou 'vertrouwen' op mijn schaakinzicht: na deze twee bokken van de overtreder staat deze zo slecht dat hij toch wel verliest, laat ik dan geen olie op het vuur gooien.

En wanneer komt het nu voor dat iemand drie onreglementaire zetten doet? Bij hele onervaren/jonge spelers, mensen die willens en wetens de boel saboteren, en mensen die onder de spanning van verloren staan rare dingen doen, lijkt me.

De eerste groep wil je neit hard aanpakken, bij de tweede heb ik geen moeite onverbiddelijk te zijn enbij de laatste groep moet je volgens mij snel zijn voordat de verliezende zelf opgeeft.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2006 12:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Het lijkt me duidelijk dat dat zou kunnen. Ik neem echter aan dat er geen opzet in het spel was, en met de opmerking "Nee, aangeraakt is zetten, u moet met het paard spelen" zou kunnen worden volstaan.


Dat is wat mij betreft net het probleem: je weet nooit wat de intentie is van een handeling (inderdaad per ongeluk, of eerder: eventjes proberen of ie het niet ziet). De regels die de arbiter dwingen om een intentie te peilen (remiseclaim en zo) zorgen ook altijd voor discussie.
Maar voor mij zou de hoofdreden om nog eens twee extra minuten te claimen zijn mezelf indekken: door de stress kan ik vier zetten later ook wel een onreglementaire zet doen.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

04-11-2006 12:11 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
Maar voor mij zou de hoofdreden om nog eens twee extra minuten te claimen zijn mezelf indekken: door de stress kan ik vier zetten later ook wel een onreglementaire zet doen.


Dat is iets wat je voor jezelf moet inschatten. Ik schat in dat ik zelf in die stelling zo blij was dat ik door deze bok van wit oppeens gewonnen stond dat ik daar niet om zou malen.

Ik vermoed trouwens dat als ik wedstrijdleider was geweest die tweede onreglementaire zet niet op het bord gekomen was: ik had na ingrijpen de witspeler geattendeerd op de regel dat aanraken is zetten gehandhaafd blijft. Dat had voorkomt in dit soort situaties veel ellende denk ik.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2006 12:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Ik vermoed trouwens dat als ik wedstrijdleider was geweest die tweede onreglementaire zet niet op het bord gekomen was: ik had na ingrijpen de witspeler geattendeerd op de regel dat aanraken is zetten gehandhaafd blijft. Dat had voorkomt in dit soort situaties veel ellende denk ik.


Dat lijkt me inderdaad voor beide (of zelfs alle drie de partijen, inclusief arbiter) de meest duidelijke en praktische oplossing.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

04-11-2006 12:31 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ik denk dat ik zou 'vertrouwen' op mijn schaakinzicht: na deze twee bokken van de overtreder staat deze zo slecht dat hij toch wel verliest, laat ik dan geen olie op het vuur gooien.


Dit lijkt me nu niet de bedoeling, arbitrage op grond van de stand van de partij.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

05-11-2006 02:06 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja en nee. Normaal gesproken niet. Maar zoals gezegd, je moet geen olie op het vuur gooien. In de beschreven situatie stel ik me voor dat tweevoudig ingrijpen escalerend zou kunnen werken.

Maar er speelt natuurlijk meer. In neutrale sitatuaties - arbiter is geen lid van een van beide partijen - is ingrijpen meestal geen probleem, maar bij onderbondswedstrijden ligt het vaak gevoeliger. Ik heb voor zover ik weet als arbiter nooit beslissingen hoeven nemen die invloed hadden op de uiteindelijke winnaar, maar ik heb collega's gezien die wel dergelijke beslissingen moesten nemen. Ook in dat soort situaties is ingrijpen niet altijd gewenst denk ik.

Maar dit soor casussen maken voor mij een ding duidelijk: de meeste problemen onstaan als een arbiter niet tijdig en/of juist ingrijpt. Als je als arbiter tijdig ingrijpt voorkom je misschien wel 90% van de problemen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-11-2006 11:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller