Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2005-2006 » Interne competitie (21): Topper eindigt onbeslist
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (21): Topper eindigt onbeslist Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De topper tussen de nummers een en twee van de ranglijst is in remise geëindigd. Gert Legemaat nam het met wit op tegen Kees van der Meer, maar geen van beide spelers wist de partij in zijn voordeel te beslechten.

De achtervolgers lieten allemaal punten liggen. Pieter Buzing, die zevende stond, was de hoogstgeplaatste speler die won. Hij versloeg Bob Voogt.

De uitslagen:
 wit zwartuitslag
1Gert Legemaat-Kees van der Meer½-½
2Kim Meulenbroek-Willem-Jan van den Broek1-0
3Pieter Buzing-Bob Voogt1-0
4Gerard Bilars-René Torenstra0-1
5Ted Barendse-Chiel van Oosterom0-1
6Joost Michielsen-Jan-Pieter de Vries1-0
7Arend van Dop-Patrick de Bas½-½
8Paul van Riet-Rob Smits0-1
9Albert Kemeling-Jack Duijvestijn0-1
10Joram op den Kelder-Johan van de Pol1-0
11Hora Vlam-Simon Broos1-0
12Pieter Goossens-Frans Palm1-0
13René van Alfen-Cees Huygen1-0
14Martin Glimmerveen-Arno Wiersma½-½
15Ben Sedee-Pieter Quist0-1
16Mark Versteegh-René Poots1-0
17Rick Beekenkamp-Roland ten Have0-1
18Henrik Tamerus-Rick Plomp1-0
19Leo Zuijdgeest-Frans Smit0-1
20Theo Rekveldt-Corniel Nobel0-1
21Herman Zonderland-Lito van Reede1-0
22Kees Venema-Rufael Mekuria0-1
23Aad de Jong-Edgar Huisman0-1
24Adriaan ter Mors-Ernst Hanewald1-0
25Bert Zwemstra-Steef van der Weele½-½
26Dolf Mulder-Jan Swart1-0
27Rob Scherpenisse-Wim Meijer1-0


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 12-04-2006 at 17:39.

11-04-2006 00:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren heb ik echt een heerlijke pot gespeeld. Helaas wist Fritz er nog een paar foutjes uit te halen, maar dat mag de pret niet drukken. Winnen met zwart in 20 zetten tegen een op papier sterkere tegenstander is altijd lekker.



Wit heeft zojuist 9.Lxe5? gespeeld. De vraag is echter: hoe dit af te straffen?

Ik bedacht dat 9...De7 10.f4 d6 (10...Pxe5 11.fxe5 Dh4+ is natuurlijk veel beter) 11.De2 dxe5 12.Dxe4 niet overtuigend genoeg was en zocht mijn heil in
9...Pxe5 10.Dd4 0-0 11.Dxe4 d5 12.Dd4 Lg4!?
Een interessante zet. Het voorkomt dat wit rokeert en legt de koningsvleugel lam. Helaas kan wit zich nu bevrijden met Lb5. Wit verzuimt dit echter:
13.h3? Te8! 14.Kd2



14.Lf3!!
Hoewel Fritz 14... Lf5 beter beoordeeld (-1.75) verdient de tekstzet wat mij betreft een '!!'. Niet alleen mag het stuk niet geslagen worden, ook dreigt nu Dg5+ omdat wit geen f4 meer kan spelen. Tot slot kan de loper op termijn nog naar e4 om c2 extra op de korrel te nemen. (En Fritz vindt de zet niet zonder hulp Glimlach )
15.Te1 Dg5+ 16.Te3 Pc4+?
Beter was 16...Lxg2 en ik snap nog steeds niet waarom ik de die zet achter het bord als minder goed inschatte dan de tekstzet.
17.Lxc4 dxc4 18.Dxc4??



Hebberigheid kent geen tijd. Na 18.gxf3! heeft zwart nog een zware klus te klaren.
18...Tad8+?
Een gemiste kans: 18...Txe3! wint op slag.
19.Pd4??
19.Kc1 is de enige. Nu krijgt zwart een herkansing:
19...Txe3 20.fxe3 Dxg2+
En wit geeft het op.

Over het in eerste instantie gemiste 18...Txe3 - niet naar gekeken - en 16...Pc4+ ben ik ontevreden. Voor de rest vind ik dit een goede partij van mezelf. Ik draag hem dan ook voor, voor de Plompprijs. (Als deze nog bestaat)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 14-02-2020 at 14:29.

11-04-2006 10:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Henrik versus grootmeestergevoel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lot had mij verbonden met Henrik. Toen ik de indeling zag dacht ik .ok..grootmeester Henrik voor mij. Hoe ga ik die bestrijden? Niet laten overlopen,kiezen voor de aanval,verrassend spelen. In de weekendbijlage had ik partijen van Aronian gezien,prachtige offers en winnende voorzettingen. Zo treed ik Henrik tegemoed. En het gebeurde precies zoals ik mij had voorgenomen. Ik offerde een vol stuk voor een centrum pion en voorkwam voorgoed zijn rochade. Draaiend hoofd Henrik heeft gewoon gewonnen Ja! ...was toch niet helemaal goed...maar toch heb ik het grootmeestergevoel even gehad en dat doet mij deugd Prodent

11-04-2006 12:13 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Legemaat - VdMeer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partij tussen nummer 2 en 1 van de interne stand was een kritieke pot voor het kampioenschap, inderdaad.
Legemaat, wit, won een pion en speelde goed verder. Zwart had niets voor de pion. De zwarte stelling stortte echter niet in en was eigenlijk gemakkelijk te spelen.
Wegens ongelijke lopers wilde Legemaat niet het eindspel in, hij zette een koningsaanval op, met weinig resultaat. Wit verbruikte meer tijd en met wit geen 15 minuten meer en zwart nog 40 minuten verloor wit een kwaliteit. Toen stond ik ongeveer net zo goed als ik tevoren slecht stond.
Ook de witte stelling stort echter niet in en ik zag aankomen dat ik op tijdnood moest gaan winnen. Dat hoef ik niet.
En gedeelde vreugd is dubbele smart, nietwaar Gert?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-04-2006 at 14:41.

11-04-2006 14:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Waterloo? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
En gedeelde vreugd is dubbele smart, nietwaar Gert?


Correct Ja! Depri Huil 2

Deze partij zou wel eens mijn Waterloo kunnen zijn voor dit seizoen. Vorig jaar had ik al aangekondigd waarschijnlijk geen kampioen te worden dit jaar. Dit omdat ik van plan was een paar geheel andere openingen te gaan spelen (1.d4 en Aljechin). Ik heb me consequent gehouden aan dat plan. Ook in deze partij speelde ik 1.d4. Uiteindelijk ben ik nog een heel eind gekomen. Steeds in de top meegedraaid.

Kees is bijna onverslaanbaar dit seizoen. Als hij kampioen wordt is dat geheel verdiend lijkt mij.

Toch moet hij nog wat laatste loodjes in bedwang zien te houden en of dat hem lukt..... 8)

__________________
Homo Caïssapiens

12-04-2006 09:54 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stand van de interne competitie is weer bijgewerkt.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

12-04-2006 17:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is al weer enige tijd geleden dat ik hier voor het laatst over berichtte, maar daar komen ze dan weer:

’t Melkpak
 naamscore
1Arend van Dop61,1%
2Diederik van Heijgen57,1%
3Rick Plomp54,5%
4Gerrit Bussmann50,0%
5Jack Duijvestijn47,6%
6Kees van der Meer47,1%
7Simon Broos47,1%


Anema’s loon (hoog)
 naamloon
1Gerard Bilars
2Jan-Pieter de Vries
3Rick Plomp
4Gerrit Bussmann
5René Poots


Anema’s loon (laag)
 naamloon
1Jack Duijvestijn
2Ernst Hanewald
3Rob Scherpenisse
4Steef van der Weele
5Leo Zuijdgeest


Holle-bolle-gijs troffee
 naamaantal
1Jack Duijvestijn21
2Steef van der Weele19
3Rob Scherpenisse19
4Ted Barendse18
5Arend van Dop18
6Frans Palm18
7Ernst Hanewald18


Elo stijgers
 naamw/p
1Olivier Marincic8,10
2Dolf Beltz7,06
3Rob Smits6,50
4Paul van Riet5,69
5Roland ten Have5,46


De bloeddorstigen
 naamaantal
1Ted Barendse100
2Gerard Bilars100
3Frans Palm100
4Mark Versteegh100
5Roland ten Have100
6Frans Smit100
7Corniel Nobel100
8Lito van Reede100
9Rogier Luynenburg100


Voor iedereen geldt: gefeliciteerd met de tussenstand...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-04-2006 20:05 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller