Delfts Schaakforum » Overig » De Stelling » Mooie en verbluffende zetten
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Mooie en verbluffende zetten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de bespreking van de 14e ronde (hier op de website, interne, 14e ronde 2005-06) geeft Legemaat een hele mooie zet van Tal.
Daar ik vermoed dat ieder plezier heeft in onverwachte kunsten, memoreer ik hier de website van Krabbe; op http://www.xs4all.nl/~timkr/admag/110extra.htm heeft hij een aantal prachtige verrassingen.

Twee ervan die ik me herinner van Tal en hier reproduceer met dank aan Krabbe:



Uit een partij Tal-Brinck Clausen 1966. Wit staat hout achter maar verzon 1. Ta8!! en zwart kon niets beters verzinnen dan 1...La2:; 2. Td8:+ en dat won wit uiteindelijk.

Wellicht spectaculairder nog is een zet van de jonge Tal uit 1958.


Zoudt U ook gedachtenloos terug hebben geslagen op h1?
Wel, Tal niet. Die speelde 1. gf6:!!, Td1:+; 2. Pd1:!, Dd2:; 3. fg7:! Wit dreigt nu even mat, en houdt heel wat hout over, door eventueel op g8 nog een Dame te halen.
Ik beveel de liefhebber gaarne Krabbe's webstek aan.
Verzoeke dan meteen na te gaan waar Legemaats Tal-combinatie in dat overzicht staat.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 09-02-2006 at 13:21.

09-02-2006 13:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeer fraai. (ik heb hem overigens naar ons altijd gezellige Koffiehuis verplaatst)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-02-2006 13:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Zeer fraai. (ik heb hem overigens naar ons altijd gezellige Koffiehuis verplaatst)


Hmm. De Stelling?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-02-2006 16:42 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat mag natuurlijk ook Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-02-2006 16:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

RE: Mooie en verbluffende zetten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik beveel de liefhebber gaarne Krabbe's webstek aan.
Verzoeke dan meteen na te gaan waar Legemaats Tal-combinatie in dat overzicht staat.


Ik zal het antwoord maar geven: hij komt er helemaal niet in voor. Schande! Kwaad

Maar ja, over smaak valt niet te twisten Happy

Om wat meer bekendheid aan deze wonderschone zet te geven zal ik hem hier nogmaals plaatsen:

Tal - Hecht, Varna 1962



21. Lf5!!! Geschokt Geschokt

En onthoud: dit is volgens Legemaat de mooiste zet aller tijden Ja!
Ik ben benieuwd wat volgens Van der Meer de mooiste zet aller tijden is. Vermoedelijk de nr. 1 van Krabbé zijn lijstje Lach

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Legemaat on 11-02-2006 at 16:29.

11-02-2006 16:22 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Mooiste zet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar Gert, geef die stelling plus zet door aan Krabbe.
Zelfs Krabbe kan niet alles weten, en hij heeft dit mogelijk nooit gezien.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-02-2006 12:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daar ga ik eens over nadenken Grijns
Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat Krabbé deze zet niet zou kennen. De partij Tal-Hecht staat reeds als partij nr. 10 in het beroemde boek van Cafferty: Tal´s 100 best games 1961 - 1973.

__________________
Homo Caïssapiens

13-02-2006 13:40 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller