Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2005-2006 » Kou speelt opkomst parten op de derde trainingsavond
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Kou speelt opkomst parte op bij de derde trainingsavond Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De opkomst was lager dan normaal. Het kan niet anders over het barre weer had daar invloed op. Toch was het een gezellige avond met leerzame onderwerpen.

Lucien van Beek behandelde pionneneindspelen. Daarbij stonden de sleutelvelden en (verre) opositie centraal.

In een aantal stellingen waaronder onderstaande was de vraag of wit het won, of dat het remise was.



Na de pauze liet hij een leuk openingsidee zien dat hij illustreerde met een partij van Averbach.

Gerard Bilars trakteerde zijn leerlingen op een verfrissende stelling om er in te komen:



Vervolgens voerde hij zijn leerlingen mee in de wondere wereld van de open lijnen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 25-01-2006 at 10:22.

24-01-2006 10:15 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maak het hem nou, het was niet lekker warm, maar koud is het al jaren in Nederland niet geweest. Als dat de reden is van een mindere opkomst, dan zijn we wel een stel mietjes.

24-01-2006 10:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zeg ik, tentamenperiodes, dat zijn pas barre tijden!

24-01-2006 10:59 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Avenbach?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-01-2006 22:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien Averbach? Die kon ik zo snel wel googelen 8)

25-01-2006 07:52 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Moest je Averbach googelen? Tssss. De jeugd van tegenwoordig ...

Laat Kees het maar niet horen! (of lezen in dit geval)

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

26-01-2006 00:47 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Averbach, Awerbach, Averbakh Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Averbach was een groot kenner van eindspelen.
Zijn eindspelboeken waren de top. Misschien mag ik zelfs zeggen: zijn de top.
Het inzicht in eindspelen veroudert veel minder snel dan inzicht in openingen en ook het middenspel is sneller veranderd dan het eindspel. Eindspelboeken van Averbach: bestudeer die maar eens!
Donner stelde dat Averbach nooit een houdbaar eindspel heeft verloren en nimmer een winstmanoeuvre miste.
De Duitse vorm Awerbach komt dichterbij zijn Russische naam naam dan Averbach. Ook de horrible vorm Averbakh (to be pronounced as Eeivarbek) komt voor.

Met didactische hoogachting,
Prof. winfvdm

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 26-01-2006 at 09:46.

26-01-2006 09:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Averbakh heb ik ook wel eens gezien. Maar Cto nuzno znat endspile (Wat iedere schaker van het eindspel moet weten) van Awerbach Glimlach moet ik nog regelmatig openslaan, want ik wéét het niet.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-01-2006 15:24 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller