Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2005-2006 » Patrick de Bas nieuwe Kolderkampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Patrick de Bas nieuwe Kolderkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick de Bas heeft met een overtuigende score het kolderschaak van 2005 gewonnen. In de zeven ronden zwitsers behaalde hij eenzelfde aantal punten, en in de finale versloeg hij Dolf Beltz. Dolf was ongedeeld tweede geworden in het zwitserse toernooi met 6 uit 7.

Lees meer op de toernooisite.

20-12-2005 01:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooral de tweede (met het bord dat 45 graden gedraaid) werd vond ik erg leuk. Op een gegeven moment dat Kolder Champ P de B uit D-H mijn paard fraai te pennen en tevens een stuk te winnen. Na lang nadenken echter zag ik dat ik zelf mat in 1 kon dreigen. Dat bleek genoeg om en mijn stuk te redden en mijn materieel voordeel uit te buiten. Met reeds een Toren en loper meer ging ik echter door mijn vlag... Frons

Cylinderschaak vind ik echt iets voor alleen de laatste ronde trouwens, daarna blijf ik kijken hoe het gaat als het cylindrisch zou zijn.

Anyway, Bodewijn had weer leuke varianten, en ook weer duidelijk andere varianten dan de afgelopen jaren. Hopenlijk blijft ie het nog even doen.

En voor dat ik het vergeet: Patrick gefeliciteerd, in de voorronden misschien wat gelukkig, de finale heb je zeer goed gespeeld.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2005 09:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind het zelf weer een leuke avond, met leuke maar inderdaad soms (voor mij te?) ingewikkelde schaakvarianten. De leukste vond ik de combinatie van schaken en dammen: pionnen die ook als een damsteen mogen slaan.

Overigens wel passend dat de 50ste editie werd opgeluisterd door een poster (uiteraard door Corniel ontworpen). Boudewijn heeft er een meegekregen, en was er zichtbaar mee in zijn sas (zoals overigens ook over de opkomst).

Voor mij waren Patrick en Dolf in elk geval de terechte finalisten, ik heb van beide kansloos verloren. Er zijn gisterenavond enkele nieuwe koldergrootheden opgestaan!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

20-12-2005 09:16 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: Patrick de Bas nieuwe Kolderkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
....
Het spel was een stuk minder overtuigend, volgens de winnaar. Zes maal had hij een mindere tot verloren stelling om weten te buigen naar een vol punt. Maar dat is ook een gave natuurlijk.
....


Slecht staan en winnen, waar ken ik dat ook alweer van Tong 2

20-12-2005 09:25 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ted
Ik vind het zelf weer een leuke avond, met leuke maar inderdaad soms (voor mij te?) ingewikkelde schaakvarianten. De leukste vond ik de combinatie van schaken en dammen: pionnen die ook als een damsteen mogen slaan.

Voor mij waren Patrick en Dolf in elk geval de terechte finalisten, ik heb van beide kansloos verloren. Er zijn gisterenavond enkele nieuwe koldergrootheden opgestaan!


Helemaal mee eens Ted! Die damvariant vond ik ook de leukste en ook ik heb van Dolf en Patrick verloren.

Tegen Dolf ook kansloos: in het cylinder/patrouille-schaak kwam ik slecht uit de opening. Dolf had een levensgevaarlijke Dame-loper-batterij op a8-b7 die mij zeeën bedenktijd kostte. Uiteindelijk ging ik geruisloos door mijn vlag terwijl Dolf nog 3 minuten had Huil

Tegen Patrick speelde ik mijn boeiendste partij van de avond. Zeer verrassende wendingen als pionnen ook damzetten mogen doen. Ik kwam goed te staan, stond tientallen seconden voor in tijd en haalde via een soort combinatie DAM. Patrick speelde echter onverstoorbaar door en begon tot mijn afgrijzen Geschokt al zijn stukken op velden van de andere kleur te manouvreren zodat mijn DAM in rap tempo devalueerde . Helaas vergat ik juist hierdoor de klok en verloor op tijd Kwaad (hij had nog 6 seconden)

Nietemin grote bewondering voor Patrick die voortdurend (ook bij het can-I) zeer geconcentreerd grote slagvaardigheid en doorzettingsvermogen tentoonspreidde Goed zo!

Voor de rest heb ik lekker gekolderd. Happy

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Legemaat on 20-12-2005 at 12:55.

20-12-2005 12:24 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Eindelijk weer in de finale Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ted
Voor mij waren Patrick en Dolf in elk geval de terechte finalisten, ik heb van beide kansloos verloren.
Er zijn gisterenavond enkele nieuwe koldergrootheden opgestaan!


Ik hoop niet dat Ted mij bestempeld als nieuwe grootheid want dan ontbeert het hem een beetje aan historisch besef.

Hoewel ik niet vaak om de prijzen streed ben ik wel 2 keer Kolder kampioen geweest van DSC. De 1e keer begin jaren negentig waarbij ik een finale (geen "Can I") won van Auke Punter en de laatste keer in 98 of 99 toen ik mijn 1e "Can I" finale speelde tegen Walter Anema en won. Mijn prestatie steekt schril af tegen de ECHTE Kolderkampioen van DSC, Walter Anema, die volgens mij al meer dan 10 keer in de finale heeft gestaan.

Toch was ik zeer tevreden over mijn resultaat van gisteren. 6 keer gewonnen waarbij ik alleen tegen Bart Vlasblom volledig verloren stond maar me nog net op tijd uit mijn graf kon oprichten en alleen twee keer verloren van dezelfde speler.

Hulde trouwens Patrick, 8 uit 8 is een geweldige prestatie!!!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Dolf on 20-12-2005 at 21:52.

20-12-2005 21:45 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Kolder! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ha, lekker gespeeld!

Quote

Originally posted by Dolf
... de ECHTE Kolderkampioen van DSC, Walter Anema, ...

Jeah, right. Maandag 4x verloren!
In de eerste ronde kom ik een bord vol voor, maar overzie, dat de toren op h6 niet op c6 kan slaan. De dame-afruil op c6 was derhalve een pijnlijke dame-offer, gevolgd door mat in 2.
Daarna problemen met halma, maar ik hervond mezelf en promoveerde snel. Dat was wel snel, de rest echter niet, want ik verloor op tijd.
Het damschaak ging een beetje moeizaam, ik liet zomaar meerslag toe. Toch in de tegen-aanval, mogelijk genoeg compensatie, weer door mijn vlag.
Laatste ronde, ook mis. Hout gewonnen, maar niet genoeg op die vreemde pionnen gelet. Mijn materiaal stond op de verkeerde vleugel niets te doen.

Om kampioen te worden, moet je goed anticiperen. Verloren staan is geen probleem, als je maar op tijd de essenties onderkent. Dat heeft Patrick goed gedaan, van Dolf verbaast het me niets. Op de finale had ik eventueel nog wel e.e.a. op te merken, maar de beste stuurlui staan aan wal.
(Anema aan lager wal geraakt?)

Patrick gefeliciteerd!

20-12-2005 22:39 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Kolderkampioenen : de lijst Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

[i]Originally posted by Dolf
Ik hoop niet dat Ted mij bestempeld als nieuwe grootheid want dan ontbeert het hem een beetje aan historisch besef.

Hoewel ik niet vaak om de prijzen streed ben ik wel 2 keer Kolder kampioen geweest van DSC. De 1e keer begin jaren negentig waarbij ik een finale (geen "Can I") won van Auke Punter en de laatste keer in 98 of 99 toen ik mijn 1e "Can I" finale speelde tegen Walter Anema en won. Mijn prestatie steekt schril af tegen de ECHTE Kolderkampioen van DSC, Walter Anema, die volgens mij al meer dan 10 keer in de finale heeft gestaan.


Interessant! Bestaat er eigenlijk een lijst van kolderkampioenen van pak hem beet de afgelopen 50 jaar Verward

Mijn historisch besef levert momenteel het volgende plaatje op (met dank aan bovenstaand citaat):

- Begin jaren negentig: 1x Dolf Beltz
- 1998 of 1999: Dolf Beltz
- 2002 : Marten Wortel (?)
- 2003 : Jan Pieter de Vries
- 2004 : Walter Anema
- 2005 : Patrick de Bas

En that's it! Frons Wel erg mager dit overzicht. Bovenstaand citaat suggereert dat Walter Anema wel vaker kampioen geweest is, maar welke jaren dan?

Wie kan dit aanvullen? Alle nadere gegevens zijn welkom Ja!

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Legemaat on 23-12-2005 at 14:38.

23-12-2005 13:34 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2002 Marten Wortel
dacht ik

23-12-2005 14:32 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Staat genoteerd. Bedankt!

__________________
Homo Caïssapiens

23-12-2005 14:38 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit mijn archief kom ik na snel zoeken tot het volgende lijstje:

jaarkampioentweede
1991Robbert Fokkink?
1996Huub PaffenEwout Morks
1997Walter AnemaDolf Beltz
1998Friedhelm VeldhuijzenWalter Anema
1999Ted BarendseMeike Wortel
2000Marten WortelFriedhelm Veldhuijzen
2001Sicco VerwerMarten Wortel
2002Marten WortelWalter Anema
2003Jan-Pieter de VriesMarten Wortel
2004Walter AnemaMarten Wortel
2005Patrick de BasDolf Beltz

Niet alle edities kenden Can-I als finale.

Het bestuursnummer van 1997-1998 voert Walter Anema op als kampioen, met de vermelding dat hij van Dolf Beltz won in de finale. Dolf beweert als ik hem goed begrijp dat hij kampioen was. Misschien kan Walter uitkomst bieden?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 05-01-2006 at 17:05.

23-12-2005 18:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

[i]Originally posted by Untagonklik
Het bestuursnummer van 1997-1998 voert Walter Anema op als kampioen, met de vermelding dat hij van Dolf Beltz won in de finale. Dolf beweert als ik hem goed begrijp dat hij kampioen was. Misschien kan Walter uitkomst bieden?


Pikant Lach
Het gevecht om de eerste plaats in 1997 gaat
na 8 jaar gewoon door Gekke kerstman

__________________
Homo Caïssapiens

24-12-2005 00:39 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Uit de oude doos Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(Misschien wel mijn mooiste bijdrage ooit aan het clubblad van begin 1998)
In 2 delen, anders is het bericht te groot.

Kolderschaak

Maandag 22 december was het weer zo ver: Het jaarlijkse Kolderschaak evenement.
Voor de afwezigen is de betekenis misschien niet helemaal duidelijk, anderen waren zo ver mogelijk binnen Nederland gevlucht (lees: Naar Groningen). Derhalve even een korte toelichting over schaken in het algemeen en kolderschaak in het bijzonder.
Er gaan vele geruchten de wereld rond over het ontstaan van het edele spel, maar de waarheid is zo normaal, dat deze slechts met veel moeite de geschiedschrijving heeft overleeft:
Schaken is ontstaan toen twee goede vrienden (Matt en Sjaak) gezamenlijk een babysit avond hadden. Nadat de kinderen verschoond en wel naar bed waren gebracht, keken de twee vrienden elkaar verveeld aan. Zij moesten nog uren wachten op moeders de vrouw, die uit voorzorg het vat met bier bij een betrouwbare kennis had ondergebracht. In die goeie ouwe tijd bestond er nog geen televisie of computer (onvoorstelbaar, het lijkt wel een kip-ei probleem: Wat was er eerder: de mens die niet zonder televisie kan bestaan, de televisie die alleen maar met de computer gemaakte programma's uitzendt of de computer die voor de eigen bediening de mensheid heeft ontworpen).
Uit pure balorigheid pakte Matt een paar poppen die de kinderen hadden later slingeren. Hij legde de poppen op het drinkschavot (waar door de jaren heen vele afdrukken van de bierkommen zijn ontstaan -ongeveer 8 rijen met soms 6 en soms 10 van die afdrukken).Sjaak wilde zich niet laten kennen en pakte een paar andere poppen op. Sjaak liet een van de poppen zeggen: "Ik ben de koning!". "Ha, nee", antwoordt Matt. "Ik heb de echte koning". Lachend zegt Sjaak, dat hij dan wel de mooiste en knapste dame heeft. Matt legt uit wat zijn dame allemaal wel niet kan: oversteken, schuine moppen vertellen en ook opzij kijken. Sjaak: "Maar dat kan de koning toch ook?". Matt: "Tuurlijk, maar de koning heeft zo'n heerlijke bierbuik zoals wij (beide vrienden schuddebuiken van het lachen) en kan maar 1 stapje per keer. Zo'n dame kan hetzelfde maar dan verder". Sjaak: "Ho, ho, maar de koning is toch het belangrijkste?". Matt: "Ja, en voor de verhalen en moppen zijn er nog twee vrienden: een adviseur en een hofnar. Deze twee schuinsmarcheerders, die ook voor allerlei klussen moeten rennen (nou ja, rennen. . .) noemen we lopers.
Sjaak en Matt speelden nog wat met de poppen, terwijl zij samen fantaseerden over de strijd om wie de ware koning is. Eigenlijk tot hun verdriet moesten zij hun spel afbreken, toen het oppassen was voltooid. Zij spraken af, om de volgende middag op het dorpsplein het gesprek voort te zetten. Sjaak wilde wel de poppen meenemen.
Uiteraard hadden ze op het dorpsplein wel bier, zodat ze beiden twee pullen namen (voor ieder hand één). Tot verbazing van de omstanders ging Sjaak aan de andere kant van de bar staan en gaf met zijn bierpullen de hoeken van het speelveld aan. Nadat de vrienden wat gespeeld hadden, gingen de omstanders zich ermee bemoeien: "Bij de volgende pot moet je het volgende eens proberen" of "Als je die bierpullen opzij of naar voren schuift, dan verpulveren zij werkelijk alles!". Ook een losse hoefijzer werd op het speelveld gelegd. "Wat is dat nu weer?". Uiteraard noemden ze de hoefijzer een paard, en de mogelijkheden van het paard werd bepaald door de hoefijzer: Het midden van de hoefijzer werd in het midden van het uitgangsveld gehouden, de uiteinden van de hoefijzer gaven twee velden aan, waarheen het paard kon springen. Uiteraard kon de hoefijzer ook telkens een kwart slag gedraaid worden, zodat theoretisch 8 te bereiken velden waren. Als de koning dorst had, dan kon hij richting bierpul stappen en na de inhoud achterover geslagen te hebben plaatste hij de pul achter zich. (Waarom dit later rochade is gaan heten is waarschijnlijk terug te voeren op Aadje, die na het drinken altijd moest rochelen: "Rochel Aadje").
Het werd een werkelijke rage. Zodra er bier was, werd er geroepen: "Zullen we Sjaaken?".
Matt keek liever, maar als iemand er geen zin meer in had, dan riep hij "Matt!". Dan nam Matt de partij over. Later betekende "Matt" gewoon: Het was leuk geweest, we stoppen ermee (eigenlijk: Het bier is op).
In die beginjaren was schaken een ware gezelschapsspel, waarbij iedereen zich met de partij mocht bemoeien, en de lachsaldo's werden afgewisseld met korte denkpauzes. Uiteraard werd ieder pot met de spelregels van dat moment gespeeld. Schaken zoals wij dat nu kennen is door de toenmalige regering ingesteld: zij vonden het te anarchistisch. Zij hadden de volgende maatregelen bedacht:
" Zomaar een speelveld afbakenen welke elke keer weer uit andere velden bestaat, dat leidt alleen maar tot anarchie. Daarom introduceerden zij een "bord" van 8 bij 8 velden.
" De lopers werden raadsheren genoemd.
" De bierpullen werden kastelen genoemd.
" De regering denkt uiteraard niet zo genuanceerd: alles moet zwart-wit (later is dit verbasterd tot bruin-geel, hoewel wij nog steeds spreken over zwart en wit).
" Er moet een winnaar zijn. Daarvoor moet de koning van de tegenstander (eigenlijk: vriend) klem worden gezet. De uitroep Matt werd verbasterd tot "mat". De uitgang "-tt" werd in ere gehouden als symbool voor mat (later ++ ).
" Uiteraard moet er voetvolk zijn. De boeren zijn het laagst in rang, en nemen alleen kleine stapjes. Ze gaan recht door zee, maar als ze willen slaan, dan is dat toch wel schuin. Alleen hard werkende boeren komen hoger in rang, wanneer zij (in de herfst, aan de overkant van het bord) gaan oogsten (later is oogsten verbasterd in promoveren).
Het sjaaken (later schaken genoemd) werd later inderdaad volgens de bovenvermelde regels gespeeld, met uitzondering van een klein dorp aan het water waar elk decembermaand een avond "kolderschaak" werd gespeeld.
Het moge duidelijk zijn, de ware Sjaakers zijn wars van de openingstheorie en horen liever ieder spel opnieuw welke regels er gevolgd moeten worden. Om toch te kunnen spelen met de moderne schaakstukken, wordt onder leiding van B. Boogaard voor ieder pot (Sjaakers spreken meestal over pot, schakers over partij of wedstrijd) andere regels ingesteld. Over de verschillende jaren heen komen bepaalde varianten terug, maar ieder jaar zijn er ook weer nieuwe regels ingevoerd. Om u een idee te geven van de regels die gelden volgen hier een aantal voorbeelden (soms een combinatie van de genoemde regels, telkens onder het triomfantelijke: "Verder speelt alles normaal"):
" Alle pionnen bewegen als koningen: de acht velden rondom zijn bereikbaar.
" Alle stukken/pionnen die op de dame-vleugel staan, kunnen vanaf daar alleen als een paard bewegen.
" Superpaarden (kangoeroe/kameel/dromedaris?), die 2 recht en één schuin of twee schuin en één recht kunnen.
" Als toren of loper op de vijandelijke helft staan, dan metamorfosen zij in paarden, terwijl de paarden juist lopers worden. Terug op de eigen speelhelft veranderen zij terug.
" Stukken kunnen pas spelen, wanneer de pionnen voor hun al bewogen hebben (niet: gesidderd van angst, maar een veld vooruit).
" Aangepaste speelbord: de velden d4/e4/d5/e5 ontbreken en ook kunnen lopers, torens en dames er niet overheen.
Sommige stukken veranderen dus elders op het bord in een ander stuk en het is alsof je fietsend over asfalt opeens terecht komt op een zandpaadje. Om de tijdnoodspecialisten te frustreren werden alle potten (m.u.v. de finale) begonnen met 20 gong-zetten: op commando zetten.
Na zeven voorronden volgens het Zwitsers systeem bleven er vier halve finalisten over: Jan Henk Koegler, Walter Anema, Dolf Beltz en Huub Paffen. De koploper kon kiezen welke tegenstander hij wilde bestrijden. Jan Henk leek oppermachtig: met 7 uit 7 had hij de voorronden en kon nu een slachtoffer kiezen voor de halve finale met kannibalenschaak.
Kannibalenschaak is eigenlijk een vredelievende soort schaak: je moet voorkomen dat je als eerste slaat, juist de laatste slag is een daalder waard: Een stuk dat slaat krijgt alle bewegingsmogelijkheden erbij van het stuk dat geslagen is. Zo is een loper, dat een toren slaat, eigenlijk een dame geworden. Als een koning een stuk slaat, dan is de koning al bijna niet meet mat te zetten!
De verschillende mogelijke tegenstanders voor Jan-Henk hebben allen in het verleden reeds een kunsten als koldersjaaker getoond, zodat de keuze moeilijk was. In Dolf Beltz vond hij echter een zware tegenstander, die in de halve finale niet te onderschatten bleek. Nadat Jan Henk een loperpaardpion had bemachtigd, lette hij even niet goed op zijn h-lijn. Dolf kon aldus als nog zegevieren. Ondertussen had Walter in de andere halve finale reeds Huub verslagen, die opgejaagd door de gong zijn koningsstelling teveel had verzwakt.

24-12-2005 14:51 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

vervolg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De finale tussen Dolf en Walter (zij hebben reeds eerder tegen elkaar in de finale gekolderd) werd een partij "Can-I". Can-I is een soort stratego, waarbij je niet ziet welke zetten je tegenstander doet. Slechts vage aanwijzingen moeten de speler een idee geven over de werkelijke verloop van zetten. Aangezien beide spelers op een apart bord zitten (met een scheidsrechter die de zetten controleert), is de verwarring compleet. Als je niet weet of je aan zet bent dan vraag je vertwijfeld "Can I?", vandaar de naam.
De regels voor Can-I zijn niet altijd hetzelfde, in ieder geval golden nu de regels:
" Aanraken is zetten tenzij er geen reglementaire zetten mogelijk zijn met het aangeraakte stuk.
" Als iemand schaak staat, dan wordt dit aangekondigd (tevens hoe: via horizontaal, verticaal of diagonaal. Wat bij dubbelschaak zou gebeuren weet ik niet).
" Als iemand een stuk/pion slaat, dan wordt vermeld op welk veld wat geslagen wordt.
Aangezien je niet weet wat je oppo doet, zijn er verschillende sluipaanvallen mogelijk:
" Herdersmat proberen
" g2-g4-g5 en dan kijken of er een paard op f6 staat (idem voor b-pion of eventueel centrumpion)
" Lc1-g5 en dan kijken of Lg5-d8 een legale zet is (dan wordt wellicht een dame geslagen) en anders (aanraken is zetten) Lg5-h4 spelen.
" Na een loperfianchetto controleren of de toren aan de overkant geslagen kan worden.
" Met een vrijpion (indien deze eens ontstaat) gewoon naar de overkant lopen.
Laten we kijken naar de finale tussen Dolf (wit) en Walter (zwart). Om te zorgen dat u het effect van Can-I beter kunt naspelen, zijn de witte en zwarte zetten apart geannoteerd.

Cursief in de volgende posts is telkens commentaar van de scheidsrechter.

(EDIT: Uit oude documenten copy-pasten gaf wat typo's)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 24-12-2005 at 14:56.

24-12-2005 14:54 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Vervolg, de zetten. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Cursief is telkens commentaar van de scheidsrechter.
Vanuit wit gezien
1. e4 ,... 2. d3 ,... 3. Pf3 ,... 4. Le3 ,... 5. Pc3 ,... 6. e5 ,... 7. d4 ,... 8. Ld3 ,... 9. De2 ,...
10. exf6
Wit hoopt nu een paard te slaan, maar hoort tot zijn teleurstelling:
Wit slaat een pion op f6. Zwart slaat een pion op f6.
Conclusie: Walter zit de boel te belazeren.
11. Lh6
12. O-O-O
13. Lg7
14. Lxh8
Wit slaat een toren op h8. Zwart slaat een pion op g2.
Wat een succes, die toren is dus nooit van zijn plaats weggeweest. Maar wie slaat er nu op g2? Even het zekere voor het onzekere nemen (misschien is het een loper of pion).
15. Thg1
16. Lc4
17. Pxd5
Wit slaat een pion op d5. Zwart slaat een pion op d5.
Hmm. De dame op d8 zal niet zomaar hebben teruggeslagen, er zal met een paard of pion zijn teruggeslagen. In ieder geval is d5 gedekt door de zwarte dame.
Mijn loper op h8 kan waarschijnlijk niet meer terug via g7.
18. a3
19. Txg2
Slaan met de toren op g7 kon niet: vermoedelijk staat er nog wat in de weg.
Wit slaat een pion op g2.
Dat moet dan een h- of f-pion zijn geweest.
20. Tg3
21. Tgg1
Om dit te begrijpen moet u terugdenken aan het aanraken is zetten regel. Zetten als Tg7 waren niet toegestaan.
Zwart slaat een paard op f3.
He bah! Misschien kan ik dat stuk op d5 ophalen.
22. De4
Zwart slaat een pion op h2.
Eerst f3, dan h2. Misschien een verdwaald paard?
23. Lxd5+
Wit slaat een pion op d5. Zwart staat schaak via de diagonaal.
Alleen maar een pion? Dan stond mijn loper de hele tijd in! Waar zal de witte koning staan? Op c6 of e6 vermoedelijk niet: dat is te link. Op b7 zou kunnen, maar dat is wel een hele reis voor de koning. Zeker aangezien er f6 is gespeeld, zijn de velden f7 en g8 (vlak naast mijn loper, die zal nu toch niet worden geslagen) waarschijnlijk. Waarheen is de koning, f8 of misschien wel f6 (er staan dan wat op g7). In ieder geval zijn de pionnen op d7 en f7 weg (die zijn geslagen op d5 en f6), dus laat ik kijken of ik zwart te grazen kan nemen.
24. De6
Voordat ik Dg8 kan proberen, zal ik een mogelijke paard op f6 uitschakelen.
25. Lxf6
Wit slaat een pion op f6. Zwart slaat een loper op f6.
Waar het paard heen is mag Joost weten. Vermoedelijk is er nu met loper of dame teruggeslagen.
26. Dg8+
Wit geeft schaak via een horizontaal.
Inderdaad, de koning staat op f8. Die moet dan naar e7. Misschien had ik wel eerst Tde1 moeten spelen. De koning terugjagen met De6 werkt niet als er een dame op f6 staat.
27. Tde1+
Wit geeft schaak via de verticaal.
Zoals verwacht. De koning moet nu naar de d-lijn. Laat ik mijn toren erbij halen, naar g7. (Niet toegestaan, aanraken is zetten).
28. Txg4
Wit slaat een pion op g4. Zwart slaat een toren op g4.
Dat is niet zo mooi. Misschien staat de zwarte koning op d6, laat ik er nog wat bijhalen.
29. c4
30. c5
31. Le6
Zwart slaat een loper op e6.
Nou, die sla ik gewoon met mijn toren terug. (Niet toegestaan, aanraken is zetten).
32. Txe3
Wit slaat een paard op e3. 33. Te6
Zwart slaat een toren op e6.
Ja maar sloeg ik dan niets? De smeerlap (ik denk een dame) is hem natuurlijk direct gesmeerd. Nou, dan zal ik nu die dame slaan!
34. Dxe6
Wit slaat een dame op e6. Zwart slaat een dame op f6.
Dat is niet zo mooi. Kijken of ik nog ergens een nieuwe dame kan halen.
35. c6
36. cxd7
(doorlopen niet toegestaan, aanraken is zetten) Wit slaat een loper op d7. Zwart slaat een pion op d7.
Nou, dan mijn f-pion proberen.
37. f4
38. f5
(doorlopen met f-pion niet toegestaan)
39. Kd2
40. Ke2
41. Kf2
(42.d5 niet toegestaan, aanraken is zetten)
42. dxe5
Wit slaat een loper op e5. Zwart slaat een pion op e5.
43. b4
Zwart slaat een pion op f5.
44. Kg2
45. b5
(Doorlopen met b-pion niet toegestaan)
46. a4
(Doorlopen met a- en b-pion niet toegestaan)
47. Kg3
48. Kg4
Zwart slaat een pion op a4
49. Kg5
Zwart slaat een pion op b5 (Kf6/Kg6/Kh6/Kf5/Kf4 allen niet toegestaan) 50. Kh5
51. Kg4
52. Kg3
en zwart won.

Gezien vanuit zwart
1... f6!?
Laat ik eerst mijn stukken door elkaar hutselen. Ik wil niet dat er per ongeluk iets kostbaars wordt geslagen.
2... g6
3... c6
4... Kf7
Kwetsbaar als je de stukken kan zien. Nu kan het (door een mededeling over schaak staan) alleen verraden waar de witte stukken binnenvallen.
5... d5
6... b6
7... De8
Als er een paard rond komt dansen, dan wordt mijn dame in ieder geval niet op e8 verwacht.
8... a5
9... h5
Wit slaat een pion op f6. Zwart slaat een pion op f6.
Jammer dat wit hoort wat hij heeft geslagen. Anders had hij verwacht dat hij een paard geslagen had. In ieder geval goed dat ik zo vreemd heb geopend.
10... exf6
11... h4
12... h3
Dolf is een nette speler. Ik vermoed dat hij gewoon gerocheerd heeft en ik hem bijna mat kan zetten. Laat ik nog wat munitie op h2 richten.
13... Ld6
Wit slaat een toren op h8.
Oeps, dat was niet de bedoeling. Vermoedelijk zal zijn dame via h4 of h5 zijn binnen gedrongen. Nou, die dame is straks direcht weer weg, dus laat ik me maar op de koning concentreren.
14... hxg2
Zwart slaat een pion op g2. 15... Lh3
Als hij niet met zijn koning op g2 terug durft te slaan, dan zal hij wel Tf1-e1 hebben gespeeld. Ik gok het erop, dat zijn dame niet op h3 gaat kijken (of er nu al staat) om een matnet rond die koning op g1 te dichten.
16... Pd7
Wit slaat een pion op d5.
17... cxd5
Zwart slaat een pion op d5.
18... g5
Wit slaat een pion op g2. Hm. Dat moet met een paard zijn geweest, die bijvoorbeeld via e3 of e1 is omgespeeld. Laat ik mijn loper op h3 dekken, voordat ik met een paard naar f3 toe ga. De pion die op f6 sloeg moet derhalve zijn e-pion zijn geweest. Zou Dolf gewoon met e4 hebben geopend?
19... g4
20... Pe5
21... Pxf3
Zwart slaat een paard op f3.
Hoezo geen schaak? Nou, dan heeft wit kennelijk niet kort gerocheerd en staat zijn koning bijvoorbeeld op c2. Laat ik dan proberen om met mijn g-pion te gaan lopen. Even wat hindernissen opruimen (misschien slaat iemand wel terug op h2).
22... Pxh2
Zwart slaat een pion op h2.
Wit slaat een pion op d5. Zwart staat schaak via de diagonaal.
(Ke7/Kg7/Kg6 mogen allemaal niet).
23... Kf8
Als ik mat ga, dan moet het maar. Anders zorg ik ervoor dat alles netjes is gedekt. In ieder geval verwacht niemand mijn dame op e8, dus die laat ik nog maar even staan.
24... Td8
Wit slaat een pion op f6.
25... Pxf6
Zwart slaat een loper op f6.
Wit geeft schaak via een horizontaal.
26... Ke7
Vermoedelijk is die dame weer terug op h8 en staat er een loper op d5. Het is allemaal eng, maar ik leef nog.
Wit geeft schaak via de verticaal.
Dat zal wel via Te1+ zijn.
27... Kd7
Wit slaat een pion op g4.
28... Phxg4
Zwart slaat een toren op g4.
29... Kc7
Wegwezen uit de gevarenzone.
30... Pe3
Ik denk dat de f-pion ondertussen al wel bewogen heeft, in ieder geval vind ik die open e-lijn maar niets. Verder is die loper op h3 nodig voor de verdediging.
31... Lxe6
Zwart slaat een loper op e6.
Wit slaat een paard op e3.
Misschien kan ik een pion meenemen op a2. In ieder geval is e6 nu een gevaarlijk veld.
32... La2
Zou wit alsnog hebben geprobeerd om op e6 terug te slaan?
33... Dxe6
Zwart slaat een toren op e6.
34... Lxe6
Wit slaat een dame op e6. 35... Ld7
Zwart slaat een dame op f6.
Wit slaat een loper op d7.
36... Pxd7
Zwart slaat een pion op d7.
37... Tf8
38... Tf6
(Tf4 niet toegestaan)
Kwestie van techniek: Wit heeft alleen nog maar a-, b- d- en f-pion. Ik moet die lijnen zodanig blokkeren, dat er niets geslagen/gepromoveerd kan worden en daarna de pionnen ophalen. Misschien dekt de koning wel die pion op f5, dus blokkeren maar.
39... Kc6
40... Kd5
41... Le5
De witte pion staat vermoedelijk op d4, maar hij weet toch niet dat hij op e5 kan slaan.
Wit slaat een loper op e5. 42... Kxe5
Zwart slaat een pion op e5.
43... Kxf5
Zwart slaat een pion op f5.
44... Ke4
45... Kd3
46... Kc3
47... Kb3
De a-pion stond al niet op a2 (anders had ik deze al geslagen), de b-pion is ook al weg. Ze zullen dan wel reeds opgerukt zijn.
48... Kxa4
Zwart slaat een pion op a4
49... Kxb5
Zwart slaat een pion op b5 50... Kb4
51... a4
52... Kb3
Nog even uitkijken voor pat (niet zomaar met de a-pion oprukken, want misschien staat de witte koning op a1), een dame halen en na het vinden van de koning mat zetten.
En zwart won.

En daarmee werd Walter Anema kolderschaak kampioen.

24-12-2005 15:13 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: vervolg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
De finale tussen Dolf en Walter (zij hebben reeds eerder tegen elkaar in de finale gekolderd)

Volgens mij staat hier ongeveer, dat Dolf eerder al wel Kolderkampioen is geweest, door mij te verslaan.
Had ik hier mijn nederlaag bij een eerdere ontmoeting verbloemd, in verschillende jaarverslagen van de secretaris van die jaren wordt evenmin een kampioen genoemd. Slechts dat e.e.a. met veel belangstelling heeft plaats gevonden.
Wel vond ik nog (in de statuten van de 97ste ledenvergadering), dat Robbert Fokkink winnaar was in 1991.
Ik meen me nog een finale te herinneren tussen Ted Barendse en Auke Punter en "voor mijn tijd" was Cor van Eldik de kolderkoning.

Ik heb dhr B.B. nog gebeld, maar hij had ook geen historie bijgehouden. Laat ik Dolf maar gewoon gelijk geven, ik heb inderdaad vast wel een keer of 10 in de finale gestaan.

24-12-2005 15:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Binnenkort zal ik e.a. hier gepuliceerd eens bundelen in een speciale toernooipagina gewijd aan deze zaken...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-12-2005 16:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller