Delfts Schaakforum » Overig » Over de Delftse SchaakSite » Forum Handleiding » Tabellen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Lamp Tabellen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De Delftse Schaaksite heeft een eigen systeem voor het aanmaken voor tabellen. Dit systeem oogt wat bewerkelijk, maar het valt mee. Voordeel is dat de tabel er heel wat beter uitziet dan de standaardtabellen. De webcommissie vraagt dan ook met name iedereen die nieuwsberichten aanmaakt op de DSS dit systeem te gebruiken. Het maakt onze site een stuk mooier.

Hoe werkt het?

De tabel wordt ingevoegd in een normaal forumbericht en bestaat uit twee delen.
Het geheel wordt geplaatst tussen zogenaamde tags die aangeven dat het hier om een tabel gaat. Dit is in principe hetzelfde als de opmaakcodes die je normaalgesproken gebruikt. Voor een uitleg van die codes: zie hier.
code:
[dssTable]
 -- hier komt de tabel -- [/dssTable]
.
Alles wat tussen de tags staat wordt automatisch vertaald naar een tabel.

Twee delen

1.) Het eerste deel van wat tussen de dssTable tags komt is een definitie van de tabel. Een kopregel die aangeeft wat het formaat is van de kolommen. Bijvoorbeeld tekst, elo en uitslag. Het systeem weet dan hoe alles wat in zo'n kolom staat opgemaakt moet worden. Cijfers worden bijvoorbeeld rechts uitgelijnd en tekst links. Je geeft de kolomdefinitie aan door het soort kolom aan te geven tussen #-tekens. Dus bijvoorbeeld: #elo#.
Er is een flink aantal kolomdefinities. Een lijst:

Definitie Betekenis
#auto#:Nummert de regels automatisch. Vul iets willekeurigs in voor de cel. (Zie voorbeelden.)
#string#:Tekst.
#left#:Geforceerd links uitgelijnd.
#center#:Geforceerd gecentreerd.
#right#:Geforceerd rechts uitgelijnd.
#int#:Converteert inhoud naar een geheel getal.
#date#:Datum.
#result#:Resultaat (van een schaakpartij.) Dit wordt letterlijk overgenomen, maar 1/2 wordt vertaald naar ½-½.
#elo#:Een elo-waarde. Bijzondere gevallen zijn onbetrouwbare ratings zoals 1222*. Dit wordt apart opgemaakt. Zie de voorbeelden.
#fraction:1/4#:Het getal wordt getoond in vierden, indien mogelijk.
#fraction:1/6#:Het getal wordt getoond in derden/zesden. Bijvoorbeeld voor een Keizerwaarde.
#DND#:Do Not Display. In het uitzonderlijke geval dat de kolom niet getoond moet worden.

Men maakt de definitieregel door de verschillende codes achter elkaar te plaatsen in de gewenste volgorde, met twee spaties (of meer) tussenruimte.
Voorbeeld:
code:
[dssTable]
#auto#  #string#  #elo#  #center#  #string#  #elo#  #result#[/dssTable]


2.) Het tweede deel van hetgeen tussen de dssTable tags komt is de inhoud van de tabel, de cellen. De eerste van de regels is de kopregel, die apart wordt opgemaakt. Belangrijk is dat tussen alle waardes die apart in een cel moeten komen twee spaties (of meer) geplaatst worden. Zo weet de tabel dat hij aan een nieuwe cel moet beginnen.
Voorbeeld:
code:
[dssTable]
#auto#  #string#  #center#  #string#  #result#
#x#  Wit  #x#  Zwart  Uitslag
2  Karel  -  Kees  1-0
3  Kees  -  Karel  1/2[/dssTable]


Heeft dit als resultaat:
 Wit ZwartUitslag
1Karel-Kees1-0
2Kees-Karel½-½

Aan het bovenstaande voorbeeld is te zien dat cellen op een bijzondere manier kunnen worden opgemaakt. Weer een lijstje:


  • #empty# - Laat het veld leeg.
  • #x# - Laat het veld leeg.
  • #X# - Vul het veld met een zwarte kleur (voor kruistabellen)


Uitzonderlijke gevallen:

  • Een elo-waarde met een sterretje (2340*) wordt vertaald naar een speciale opmaak.
  • Een #result#-cel met de waarde 1/2 wordt vertaald naar ½-½
  • Een #auto#-celwaarde wordt genegeerd: er wordt automatisch genummerd.
  • In de meeste soorten cellen wordt 1/2 tussen #-tekens vertaald naar ½ (Niet alleen in tabellen!)

Voorbeelden
code:
[dssTable]
#auto#  #string#  #elo#  #center#  #string#  #elo#  #right#  #result#
Bord  DSC18  1200  -  Duckstad 9  1140  VG  2#1/2#-1#1/2#
x  Matthieu EnPassant*  1322*  #x#  Karel Paardepoot  0000  Pion  1-0
x  Franz Patzer   1373  #x#  Donald Duck*  2240  Dame  0-1
x  Karl Z. Zwang*   1210  #x#  Pluto  12*  -  1/2
x  Carl Barry  1400  #x#  Dagobert Duck*  1210  Toren  1-0[/dssTable]

BordDSC181200-Duckstad 91140VG2½-1½
1Matthieu EnPassant*1322 Karel Paardepoot0000Pion1-0
2Franz Patzer1373 Donald Duck*2240Dame0-1
3Karl Z. Zwang*1210 Pluto12-½-½
4Carl Barry1400 Dagobert Duck*1210Toren1-0

code:

 ARCTotaal
Arno ½11½
René½ 11½
Corniel00 0 

Vragen over het forum kun je altijd kwijt in het Over de Delftse SchaakSite forum.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 18-09-2008 at 13:42.

30-11-2005 23:36 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller