Delfts Schaakforum » Overig » De Stelling » Houdini
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Houdini Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie offers of subtiele strategie, redenen om trots te zijn en de wereld te laten delen in je creatie.

Maar Caissa kent ook haar ontsnappingskunstenaars. Ik ben er daar een van.

De opgave is: welke zet moet wit niet spelen (en dan bedoel ik natuurlijk geen aperte blunders).



Stelling na 35. ..., Ta8 (!)

Het uitroepteken is omdat zwart zijn tegenstander nu verleidt tot een fraaie zet, die helaas direct verliest voor wit... Simpel gewonnen is natuurlijk 36. T*g7+.

15-11-2005 22:26 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een vermoeden, dat ik hieronder heb geplaatst. Selecteer de onderstaande tekst om mijn vermoeden te bekijken Glimlach

Overigens ben ik wel benieuwd waar die toren vandaan kwam!

Selecteer de onderstaande tekst om het te zien.
36.Db2?? Dxf7! 37.Txf7 Txf1+ 38.Txf1 en de dame op b2 hangt nu!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-11-2005 23:07 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had hetzelfde idee op een ander veld gevonden, mooie manier om een vol punt weg te geven...

Quote

Originally posted by Untagonklik
Overigens ben ik wel benieuwd waar die toren vandaan kwam!


Als ie van a2 of a7 komt vind ik het uitroepteken niet echt terecht Grijns

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Mark on 16-11-2005 at 00:56.

16-11-2005 00:52 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is inderdaad het veld van Mark. En de toren kwam van a5 Glimlach

Mijn tegenstander dacht dat het eindspel D + P tegen T + T nog best even lastig was (valt wel mee hoor), en koos voor de definitieve nekslag middels de tekstzet. Immers, g7 wordt voor de derde keer aangevallen, en de toren kan niet naar g8 voor assistentie vanwege de hangende toren op a1.

Mijn eerste gedachte was daarom op te geven, gelukkig heb ik de gewoonte toch nog even alle mogelijkheden te bekijken (opgeven had ik per slot van rekening al even eerder kunnen doen). De dame staat op e5 "verdedigd" door de twee torens, dus het was eigenlijk een bijzonder geval van "uitschakelen verdedigers".

Dit betekende een nuttig matchpunt extra voor mijn team Oegstgeest 2 tegen Oegstgeest 3 in de Promotieklasse Leidse Schaakbond (uitslag 5 - 3).

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Teun on 16-11-2005 at 20:03.

16-11-2005 20:03 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller