Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2005-2006 » Interne competitie (1): Clubkampioen Gert Legemaat brengt Leo Hofland eerste nederlaag toe
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (1): Clubkampioen Gert Legemaat brengt Leo Hofland eerste nederlaag toe Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de eerste ronde van de interne competitie is clubkampioen Gert Legemaar uitstekend begonnen. Hij is de eerste die Leo Hofland, die sinds afgelopen seizoen interne speelt en toen ongeslagen bleef, een nederlaag toe wist te brengen. Gert kreeg een prettige stelling, met een mooi paard in het centrum. Leo zag geen kans zich met een breekzet te bevrijden, en werd opgebracht.

De nummer twee van afgelopen seizoen - Chiel van Oosterom - bleef op remise steken tegen Arend van Dop. Arend vreesde tijdens zijn partij voor een koningsaanval van Chiel, maar toen deze niet de scherpste voortzetting koos kon Arend de partij de remisehaven binnenloodsen.

De melkpakwinnaar van afgelopen seizoen begon het seizoen niet best. Kees van der Meer wón zijn partij tegen Ted Barendse, en kijkt in het melkpakklassement dus meteen al tegen een achterstand aan.

De spelers die vorig jaar bij Schaakcollectief Jan Timman speelden begonnen de competitie met wisselende resultaten. Rens Sliedrecht en René Poots wisten hun partij te winnen, maar Pepijn Kenter, Sidney Cadot en Lito van Reede moesten een nederlaag incasseren. Edgar Huisman deelde het punt met zijn tegenstander.

De debuterende jeugdspelers deden het uitstekend. Zowel Ben Sedee (tegen Paul van Riet) als Rick Beekenkamp (tegen Rick Plomp) begonnen de competitie met een overwinning. En Derk van Veen, eveneens nieuw, wist Frans Smit te verslaan.

uitslagen
wit zwartuitslag
Leo Hofland-Gert Legemaat0-1
Chiel van Oosterom-Arend van Dop½-½
Ted Barendse-Kees van der Meer0-1
Jan-Peter van Zandwijk-Kim Meulenbroek0-1
Patrick de Bas-Hora Vlam1-0
Frank van Zutphen-Bob Voogt½-½
Pieter Buzing-Joram op den Kelder0-1
Walter Anema-Lucien van de Lisdonk1-0
Jaap Flohil-Koert ter Veen½-½
Willem-Jan van den Broek-Henrik Tamerus1-0
Theo Rekveldt-Pieter Quist0-1
Mark Versteegh-René van Alfen1-0
Martin Glimmerveen-Rob Smits1-0
Diederik van Heijgen-Jack Duijvestijn½-½
Edgar Huisman-Simon Broos½-½
Cees Huygen-Gerard Bilars0-1
Rens Sliedrecht-Olivier Marincic1-0
Nadeem Taverne-Sidney Cadot1-0
René Torenstra-Roland ten Have1-0
Frans Palm-Pepijn Kenter1-0
Annamaria Dokman-Willem de Smit1-0
Gerrit Bussmann-Kees Venema0-1
Marianne Zelitchenko-Lito van Reede1-0
Rick Beekenkamp-Rick Plomp1-0
René Poots-Steven van der Weele1-0
Paul van Riet-Ben Sedee0-1
Frans Smit-Derk van Veen0-1
Lito van Reede-Ernst Hanewald0-1
Leo Zuijdgeest-Mathijs Gijsbers½-½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 10-10-2005 at 12:17.

13-09-2005 02:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na zo'n lading bier (proost, ik trek er net nog één open!) is het prettig een partij in te voeren.
Het lag echter niet zo zeer aan mezelf. Roland ten Have wou wederom een remise tegen mij vermijden - we zijn kennelijk aan elkaar gewaagd - en sloeg op b2 een pion. Nu zijn pionnen op b2 alrijd dubieus. Deze misschien iets minder, maar ik zou het zelf niet gedurfd hebben.
Er volgde nog wel een aardige matcombinatie:



19. Tfe1+ Kd8 20. Tb4! De stappenmethode heeft gewerkt: interferentie! (Oei, was dat de term? Knipoog) Mat volgt.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-09-2005 03:34 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Rick versus Rick Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gelukkig heeft Rick gewonnen! Ja! De andere Rick werd na de 6e zet opgerold. Rick had geen schijn van kans meer na stuk verlies.Bleef Rick niets anders over dan Rick de hand te schudden. Ik was de verkeerde Rick Huil 2

13-09-2005 07:53 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En de stand? Ik wil graat weten waar ik sta, zo zonder te spelen....

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-09-2005 10:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo, de eerste overwinning voor de poorten van de hel weggesleept. Laat ik ook eens een verslagje plaatsen Glimlach

Rob hanteerde de Franse Verdediging tegen me; altijd vervelend, maar gelukkig heb ik een huisvariantje daartegen die dan weer lastig is voor zwart. Dat kost me dan natuurlijk wel een pion ;-)

Ik beging met 7.Lf1-d3 een tweede onnauwkeurigheid, het onderbrak de dekking van Dd1 naar pion d4, waardoor ik een zet laten een probleem had. In plaats van mijn fout toe te geven met bv. Ld3-e2 ging ik eigenwijs iets spelen waardoor ik mijn witveldige loper kwijt was, zwart zijn witveldige loper erg sterk werd (in het frans!!), en ik niet kon rokeren. Kortom ik dacht aan opgeven, en speelde daarna vooral veel a-tempo.

Fig. 1: De ruines na 11. Dd3-d2


Ik moest mij inlaten in zetten als P(g1-)f3-g1-e2, en Lb2 met pionnen op c3,d4, en e5. Herr Fritz doteerde dan ook ongeveer -3. 11. ... Tc8, 12. Pa3 La6, 13.Pg1 Dc6 In plaats van de tekstzet wint Txc3 op slag. Gelukkig zag Rob het ook niet Glimlach

In plaats daarvan deed hij eerst wat normaal ogende zetten, maar waardoor ik de verdediging wel rond kon breien. Daarna ruilde hij wat onhandig af, waardoor ik van mijn zwakke stukken af was en de stelling ineens begon te nijgen naar compensatie voor wit.

Fig 2: Stelling na 18. ... Lxa3, 19. Lxa3

Nu was het Rob die niet kon rokeren, en die stelling speelde redelijk makkelijk voor mij, zeker met het tijdvoordeeltje van een minuut of 20, en lastig voor Rob. Zijn koningsvleugel pionnen storm verpeste wel mijn koningsstelling, maar ja, een gebrek aan aanvalsstukken betekende dat deze vleugel vooral voor mij open viel en ik snel switchde. Niet dat het een en ander helemaal correct was, maar ik won mijn pion terug, ruilde dames en uiteindelijk moest Rob in het eindspel een toren geven tegen mijn verse dame en was de strijd beslist.

Fig 3: Na 46. h6 Tc8, 47. h7 is het pleit beslecht...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 13-09-2005 at 12:39.

13-09-2005 12:37 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Zo, de eerste overwinning voor de poorten van de hel weggesleept. Laat ik ook eens een verslagje plaatsen Glimlach


Goed zo!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-09-2005 13:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Een goed begin... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Leo - Gert. Slotstand na 25..Kg8-g7


Hier gaf Leo, misschien een beetje vroeg, op. Maar ook wel begrijpelijk want de dreigende triplering van zwarte zware stukken op de h-lijn is niet misselijk. En tegenspel heeft wit niet.
Een prettige revanche voor mijn smadelijke nederlaag tegen Leo eind vorig seizoen 8)

__________________
Homo Caïssapiens

13-09-2005 21:31 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met wit tegen Hora een zijvariantje tegen de Grunfeld van stal gehaald. Hora speelde het tot zet 10 goed, daarna miste hij de beste voortzetting en kreeg ik een overweldigende stelling. Alhoewel hij tactisch nog wat probeerde te rommelen, was mijn stelling strategisch compleet gewonnen. Rond zet 30 mocht ik het punt bijschrijven. Uiteraard was Hora 'not amused', ik des te meer.

Saillant detail is dat ik deze variant vorig seizoen al tegen Arend van Dop heb gespeeld. Na die partij, die in remise eindigde, heeft Arend Hora deze variant al laten zien. Hora toonde zich echter niet onder de indruk. Ik neem aan dat dat nu wel anders is. Aan de andere kant kan ik nu al bijna het antwoord van Hora bedenken: '... ja, maar dat moet ik anders spelen, dan heb je helemaal niets meer ...' Lach

Het zal wel, over een jaartje zullen we ongetwijfeld onze discussie voortzetten. Glimlach

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

14-09-2005 00:47 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

eeuwig schaak! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

De melkpakwinnaar van afgelopen seizoen begon het seizoen niet best. Kees van der Meer wón zijn partij tegen Ted Barendse, en kijkt in het melkpakklassement dus meteen al tegen een achterstand aan.


Ja maar het was zijn schuld ! Hij begon!
En hij had eeuwig schaak kunnen geven en dat dedie niet.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

14-09-2005 08:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller