Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Chiel van Oosterom wint ID4 Charity Odds Tournament
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Chiel van Oosterom wint ID4 Charity Odds Tournament Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het roemruchte Schaakcollectief Jan Timman (SCJT) is per 1 juli opgehouden te bestaan als zelfstandige schaakvereniging. Wegens een immer teruglopend ledenaantal werd door de leden besloten om ‘collectief’ de overstap te maken naar de Delftsche Schaakclub (DSC).

Om een goede start te maken met de wederzijdse kennismaking werd op 4 juli een snelschaak-toernooi gehouden. Om ondanks de grote rating- spreiding van de dertig deelnemers interessante partijen te kunnen spelen werd gekozen voor een voorgiftvorm, waarbij de speler met de hoogste rating de partij met een materiaal-achterstand moet beginnen.

Voor aanvang van de eerste ronde heette DSC-voorzitter Willem-Jan van den Broek de voormalige Collectievers van harte welkom. Met name werd scheidend SCJT-voorzitter John Koudijzer bedankt voor zijn inspanningen in de afgelopen jaren. Van zijn kant sprak John de hoop en verwachting uit dat de oud-SCJT-ers binnen de bloeiende vereniging DSC snel hun plek zouden kunnen vinden.

Na deze inleidende woorden werd begonnen met het schaakdeel van de avond, bestaande uit negen ronden met een speeltempo van zeven minuten per persoon. De voorgift-partij blijkt een interessante spelvorm: als zwakkere speler krijg je een stelling die minimaal voordelig, maar soms zelfs ‘volslagen gewonnen’ is, waardoor je vanaf de eerste zet wordt geconfronteerd met het eeuwenoude probleem van het omzetten van een gewonnen stelling in een gewonnen partij. Maar zeker tegen een sterkere tegenstander is dat geen gemakkelijke opgave; elke misstap wordt immers onverbiddelijk afgestraft! Komt nog bij dat sterkere spelers soms in staat blijken om van hun nadeel een voordeel te maken: het in de beginstelling ontbreken van een c- en f- pion is materieel gezien misschien vervelend, maar de extra vrijgekomen ruimte kun je ook gebruiken voor een snellere stuk- ontwikkeling.

Na negen ronden blijkt dus ook dat kwaliteit echt wel komt bovendrijven: de gehele top-5 blijkt te bestaan uit deelnemers met een rating van boven de 2000. Het materiaalvoordeel zoals dat werd gehanteerd blijkt dus veelal uitstel, maar geen afstel van executie op te leveren.

De top-3 wordt gevormd door aanstormend jong schaaktalent van DSC: met 7 uit 9 behaalt Joram op den Kelder een derde plaats; Joost Michielsen en Chiel van Oosterom behalen beide maar liefst 7,5 punten, en op basis van weerstandspunten wordt Chiel uiteindelijk winnaar. Deze drie spelers krijgen kunstige, handmatig vervaardigde schaakstukken uitgereikt als prijs voor hun knappe prestatie.

De formule van het voorgift-toernooi is al met al een groot succes; misschien dat een volgende keer de voorgift nog iets groter gemaakt kan worden om de ratingsverschillen nog verder te nivelleren. Ook op het vlak van onderlinge kennismaking is de avond zeer geslaagd. Er blijkt nauwelijks een cultuurverschil te zijn tussen DSC en het oude SCJT: alle deelnemers zijn gesteld op een aangename combinatie van schaken en gezelligheid, en dit evenement had van beide voldoende te bieden.

Door Sidney Cadot

eindstand
 NaamElopntwpsb
1Chiel van Oosterom21797½50 40¼
2Joost Michielsen22847½49 38¾
3Joram op den Kelder20547 50 36½
4Leo Hofland21876 52 31 
5Ted Barendse21966 47 27 
6Lucien van de Lisdonk19855½48 24¾
7Arnout Eykelhoff16115½45½26¼
8Michael Stradinger19205½44½22¼
9Bart Meulemans18405½42½22¼
10Albert Kemeling18425 45½20½
11Bobby Voogt20335 44 21 
12Lito van Reede14005 36 19½
13Jan van de Donk17454½44½18¾
14Luc Verhees17294½42 15¾
15Henrik Tamerus18474½39 17¾
16Hora Vlam20474½39 17¼
17Pepijn Kenter16654½38 16¾
18Corniel Nobel16854½37½17¼
19Amro Elkanawi15004 41 13½
20Walter Anema20034 37½13 
21Willem-Jan van den Broek18953½41½11¼
22Rob Smits17673½39 13¼
23Marco Anink18803½37 12¼
24Arno Wiersma18483½34 10¼
25Edgar Huisman17653½32½8¾
26Sidney Cadot17033 34 6½
27Rene Poots14963 30 5½
28Mark Wessel10772 34 4½
29Sjon Koudijzer15352 30 3½
30Leo Zuijdgeest13081½30½6¾

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 07-07-2005 at 10:24.

05-07-2005 02:46 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En Arno, heb je het geheel al uitgerekend met iedereen dezelfde rating? Grijns

Oh en gaaf uitzondering op de regel Draaiend hoofd

05-07-2005 22:00 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Euh, dat kan echt iedereen: immers, als iedereen dezelfde rating heeft bepaalde de score de tpr. De hamvraag is: hoe uit deze data een optimale voorgift te berekenen. Arnout, was jij niet afgestudeerd in speltheorie? Mooi taakje voor jou zou ik zeggen. (ik heb natuurlijk wel ideeėn)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-07-2005 22:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad je zegt het goed afgestudeerd, en laat ik je vertellen dat het heel erg af is voor mij Tevreden

Maar ok, spelen met getalletjes is natuurlijk altijd leuk! Aan de hand van deze data een optimale verdeling vinden lijkt me moeilijk, aangezien we niet direct conclusies uit een mutatie kunnen trekken. Bovendien is in sommige gevallen de voorgift eerder een voordeel dan een nadeel geweest, vooral in het geval van een pion voorgift, dus bij kleine ratingverschillen. Daartegenover staat dat (ikzelf in ieder geval) meestel wel kon winnen met een paard voorsprong (ja Joram, ik zeg meestal ja). Om een beter beeld te krijgen zouden we ook de uitslagen per ronde moeten hebben, dan kunnen we kijken of dit voor alle spelers gold en of de sterke spelers vooral onderling veel tegen elkaar gespeeld hebben enzo.

Dit alles gezegd hebbende zou ik zeggen: Maak de stappen aanvankelijk kleiner en met grotere verschillen groter als je begrijpt wat ik bedoel, dus zoiets als 50, 125, 200, 300, 400, 525, 650, 800 ofzo. Het materiaal zou ook bekeken moeten worden, misschien is er ook iets met tijd te doen; in plaats van twee pionnen voor bij de tweede stap krijg je 1 pion en 2 minuten ofzo...

Allemaal heerlijk theoretisch, ik kijk al uit naar het volgende voorgift toernooi (nog even mijn rating wat naar beneden werken Draaiend hoofd )

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Arnout on 06-07-2005 at 08:52.

06-07-2005 08:50 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tot die conclusie was ik ook gekomen... Glimlach

Hoewel Hora met een Toren minder (dat had hij liever dan geen c- en f-pion) het me in een Morragambiet nog best lastig maakte).

Ik vond twee pionnen voor ook niet altijd optimaal. Want zeker als je zwart bent krijgt wit wel heel erg snel zeer veel ontwikkelingsvoorsprong. En ze hoeven dan geen tijd te investeren om een pion te offeren...

Daarnaast is uit deze data niet af te leiden hoeveel voorgift is gegeven door de verschillende spelers.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-07-2005 09:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Verkeerde ranglijst? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals lijstjesstaarders wellicht reeds hebben geconstateerd, was ik zo'n "sterkere" speler, die echter niet hoog in de ranglijst is terug te vinden.
(Ik speel meestal al slecht tegen zwakkere spelers, moet ik ook nog vooraf hout inleveren ?! Ik zou juist tegen zwakkere spelers hout voor moeten krijgen!)
Maar deze avond was met name bedoeld voor kennismaking tussen DSC en Het Collectief. Je moet derhalve eigenlijk een ranglijst maken, wie de meeste "internationale" wedstrijden heeft gespeeld. Ik herinner me 2 partijen tegen DSC-ers (maar het kan er een enkele meer zijn), dus ik ben met 6 of 7 uit 9 uitstekend gefinished.

07-07-2005 08:07 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grote klasse Walter!

ik kom maar tot 4 a 5

07-07-2005 08:32 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller