Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC2 speelt 4-4 tegen DBC
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

DSC2 speelt 4-4 tegen DBC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De inhaalwedstrijd tussen DSC2 en DBC was de hele middag spannend. Met 4-4 komt DBC goed weg:

1. Joram 0
2. Dolf 0
3. Kim 1/2
4. Walter 0
5. Patrick 1
6. Pieter 1
7. JanWillem 1/2
8. Frank. 1

We zijn theoretisch nog niet veilig, maar we staan er nu een stuk beter voor.
Hillegersberg is al gedegradeerd, verder blijven we bij gelijkspel Sliedrecht voor. Als we verliezen, dan moeten we hopen, dat DBC of Promotie 2 ook verliest.

[
5. DSC Delft 2 7 31 (laatste ronde tegen Sliedrecht)
6. DBC 7 28 (laatste ronde tegen Paul Keres 2)
7. Sliedrecht 7 26 1/2 (laatste ronde tegen DSC)
8. DD 2 6 31 (laatste ronde tegen Hillegersberg)
9. Promotie 2 6 30 1/2 (laatste ronde tegen Venlo)
10. Hillegersberg 3 19 1/2 (laatste ronde tegen DD

02-04-2005 20:38 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Terug op aarde. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb best wel aardig gespeeld, maar niet alle zetten. Wat gebeurde er zoal?


  • Ik win een pion met een kleine combinatie;
    1. c4xd5 Pf6xd5 2.Ld3xh7+ Kg8xh7 3.Dh5+ en ik win op d5 een stuk terug, houd een pion over.
  • Mijn oppo krijgt wel erg veel compensatie;
    Ik kies ten onrechte voor dame-ruil. Zwart speelt daarna Pc6-b4 en Lc8-f5, velden c2, d3 en pion d4 zijn erg zwak. Zwart heeft bovendien een loperpaar.
  • Ik verdedig me goed, en offer een kwal voor een pion;
    Paard, loper, pion, alle visite op d3 gaat direct van het bord.
  • Ik zie dat mijn geplande truc niet werkt;
    Ik wilde een pion offeren om daarna de hangende stukken aan te vallen. Zwart zou echter een winnend tussen-zetje hebben.
  • Ik zie echter niet, dat een ander zet goed is;
    Ik had mijn vrijpion op d5 kunnen houden, waarna zwart niets met zijn torens zou kunnen doen.
  • Kom in een eindspel met paard en pionnen tegen toren en minder pionnen;
    Volgens de Euwe telling stond het gelijk, maar ik maakte ten onrechte de inschatting, dat ik helemaal verloren stond. Uiteraard is een paard trager dan een toren, maar 2 extra pionnen en een actievere koning was genoeg compensatie.
  • Ik haal mijn paard erbij, de koning zou beter zijn geweest;
    Natuurlijk laat mijn oppo geen vorkjes toe, mijn paardzetten zijn alleen tijdverlies. Nu kom ik verloren te staan.

  • Ik mis een truc om remise te maken;
    Ik dacht nog: Heb ik geen combinatie hier? Hmm nee, op Pe6 Kan zwart Kxe6 en Tf8 spelen. Wel goed is Pe8! met remise.
  • Mijn oppo vermijdt alle hinderlagen.
    Mijn oppo was te sterk voor mijn plastic vorkjes .


Edit: Opmerking over overlijden Paus verwijderd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 03-04-2005 at 08:15.

02-04-2005 21:31 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram bleef goed staan tegen de afwijkende opening van zijn tegenstander, maar verbruikte teveel tijd en verloor.

Van Dolf heb ik enkel de opening en de eindstand gezien. Van anderen begreep ik dat het een wisselende partij is geweest, waarbij Dolf uiteindelijk aan het kortse eind trok.

Kim stond de hele partij wat minder, maar kon de stelling houden en behaalde een remise.

Walter heeft zijn lotgevallen zelf al uit de doeken gedaan.

Zelf kwam ik wat gedrukt uit de opening, wist een pion te winnen, maar mijn tegenstander behield wat druk. Vervolgens verblunderde ik mijn pion voorsprong en hield een verloren stelling over. Mijn tegenstander speelde het echter niet nauwkeurig en maakte op zet 40 bovendien een grote blunder, waardoor ik spontaan een mindere stelling in een straal gewonnen stelling zag veranderen.

Pieter stond goed. Toen zijn tegenstander minder actief speelde, kon Pieter via een directe aanval op de lang gerocheerde koning van de tegenstander een beslissende aanval uitvoeren.

Jan-Willem overspeelde zijn tegenstander positioneel. Na een doorbraak was het niet geheel hoe de stelling diende te worden getaxeerd en in teambelang heeft hij remise aangenomen.

Frank was als eerste klaar. Naar eigen zeggen speelde hij slecht, maar desondanks was hij als eerste klaar dankzij een spectaculair dameoffer dat hij uit zijn mouw wist te schudden.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

02-04-2005 22:59 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Dramatische slechte partij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je hebt wel eens van die dagen dat het goed gaat en van die dagen dat je niet veel ziet.
Zaterdag was het laatste weer eens het geval.
Ik speelde weer eens slecht. Mijn tegenstander ook maar helaas baatte het niet. Ik speelde slechter!

Kon na 7 zetten al een pion winnen, zonder veel compensatie, maar begon spoken te zien.
Vele kansen heb ik nog gekregen maar ik heb ze niet gepakt. Integendeel over elke zet dacht ik veel te lang na en speelde dan een planloze zet (wat bij mij getuigt van "uit vorm zijn"of grote vermoeidheid).

Uiteindelijk gaf ik bij de 41 e zet op.

Ik voelde me na de partij afgedroogd, vermoeid en niet volledig bij de les. Nam daarom snel genoegen met het 4 - 4 aanbod (omdat er 1 partij slecht zou staan, 1 partij gelijk en 1 partij beter) zonder zelf nog eens een oordeel te vellen over de partij.

We zijn wel BIJNA veilig, alleen niet zo blij!!

04-04-2005 18:24 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller