Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC2 wint cruciale wedstrijd tegen DD 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC2 wint cruciale wedstrijd tegen DD 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft een nipte overwinning behaald op DD 2. Na een moeizame strijd werd er met 4½-3½ gewonnen.

Winst was er voor Dolf Beltz op bord 2, Joram opden Kelder op bord 5 en Pieter Buzing op bord 8. Frank van Zutphen en JanWillem Weenink verloren, terwijl Kim Meulenbroek, Patrick de Bas en Walter Anema remiseerden.

Met 6 matchpunten is DSC2 nog steeds niet veilig. Er zullen nog minimaal 2 matchpunten behaald moeten worden om zich te handhaven in de 3e klasse.

 DD 22032-DSC220373½-4½
1J.C. Kort2129-Kim Meulenbroek2063½-½
2O.H.W. Rost v. Tonningen2088-Dolf Beltz20780-1
3W.J.P. Vink2112-Patrick de Bas2033½-½
4J.A.M. de Waard2023-Walter Anema2056½-½
5E.R. de Waard1931-Joram op den Kelder20430-1
6F.M. Hoynck v. Papendrecht2010-Frank van Zutphen20251-0
7P.J. Monte2011-Jan-Willem Weenink19931-0
8J.W. Koelmans1953-Pieter Buzing20030-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 26-03-2005 at 14:37.

19-03-2005 23:53 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is een mooie uitslag. Sterker nog, met de resterende partijen in deze klasse lijkt het zelf een reëele optie dat niet alleen het tweede van DSC, maar ook dat van DD en Promotie niet degraderen. En dat lijkt me goed voor het schaken in de regio. Hoewel we natuurlijk niet te vroeg moeten juigen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-03-2005 16:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eerste (en wat mij betreft enige) prioriteit is zelf veilig zijn.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

20-03-2005 18:36 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met nog 2 wedstrijden op stapel (Promotie, Sliedrecht en DD nog maar 1) moet dat vast wel lukken. Bovendien 2x tegen een concurrent...2 punten lijken me genoeg.
En dat lijkt me wel haalbaar.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-03-2005 19:28 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Dat is een mooie uitslag. Sterker nog, met de resterende partijen in deze klasse lijkt het zelf een reëele optie dat niet alleen het tweede van DSC, maar ook dat van DD en Promotie niet degraderen. En dat lijkt me goed voor het schaken in de regio. Hoewel we natuurlijk niet te vroeg moeten juigen...


Quote

Originally posted by Baseman
Eerste (en wat mij betreft enige) prioriteit is zelf veilig zijn.


Gelukkig valt dat heel goed te combineren; als DSC2 twee keer wint is dat bijzonder goed nieuws voor zowel ons tweede als dat van DD en Promotie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-03-2005 20:33 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

heel erg mooi !

20-03-2005 21:48 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Verslag DD Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf had ik weinig te melden over mijn partij:
Met zwart weerde ik goed tegen de voorbereiding van de witten, maar niet meer dan dat. Bij een stelling met een geisoleerd d-pion is d4-d5 meestal "genoeg voor remise, maar niet meer dan dat". Mijn oppo speelde d5 en ik zag niet beter dan een afwikkeling naar een eindspel met ongelijke lopers (en gelijke pionnen).
Team gewonnen, maar zeker nog niet veilig.

Komende zaterdag de inhaalwedstrijd tegen DBC, nu het verslag van de site van DD:

Quote

DD 2 - DSC2
De verwachting was dat het weer een zware wedstrijd zou worden. Het verschil in gemiddelde rating is klein. DSC2 had 4 mp en 22,5 bp uit slechts 6 wedstrijden tegen DD 26 mp en 27,5 bp uit 7, omdat de wedstrijd DSC2 tegen DBC nog niet gespeeld was. Zij hadden gewonnen van koploper Helmond (!), gelijk gespeeld tegen Venlo en Hillegersberg en verloren van Oud Zuylen, Paul Keres 2 en Promotie 2. Het vermoeden was verder dat het Delftse team nogal wat jeugdige spelers zou bevatten.

Om 13.30 werd het sein tot beginnen gegeven. We hadden vooraf een respijt van een half uur afgesproken om hierdoor mogelijke vertraging bij het reizen vanwege de CITY-pier marathon op te vangen.

Reactie Walter: De oppo's van DD 1 waren te laat. Wij waren gewoon op tijd (na een wandeling van 30 minuten vanuit het centrum toen de tram niet verder ging ;-) I.v.m. geluidsoverwacht bij de ontvangst van de oppo's van DD 1 werd onze wedstrijd ook uitgesteld.

In het derde uur vielen de eerste uitslagen met drie remises. Jos de Waard had met wit spelend geen voordeel kunnen bereiken en over de remises met zwart van Wim Vink en Jacob Kort waren wij niet ontevreden. Zeker waar Wim Vink te scherp had gereageerd tegen de minderheidsaanval van Patrick de Bas in de ruilvariant van het Orthodox damegambiet en daarbij een een paardmanoeuvre overzien had. Gelukkig liep het goed af en toen wit daarna even te afwachtend voortzette kon zwart met tegendreigingen op de koningsvleugel gaan werken wat leidde tot remise door herhaling van zetten. Ook Jacob Kort kon tevreden zijn. Hij had weer gekozen voor zijn 3...g6 variant waardoor hij een geisoleerde dubbelpion op de c-lijn moest accepteren. Daar stond tegenover een actief stukkenspel en daar maakte zwart een creatief gebruik van: remise.

De strijd op de andere borden ging verder en gaf aanleiding tot de inschatting dat al deze partijen wel eens in de tijdnoodfase beslist zouden kunnen worden. Dat was het geval op bord twee waar Otto Rost van Tonningen, die uit de opening met een mindere stelling kwam, teveel tijd nodig had om een verdediging te organiseren en door zijn vlag ging. Ook de overschrijding van de tijd gaf de beslissing op bord 7 waar de DSC-er in een mindere stelling voortdurend door Peter Monte voor nieuwe problemen werd geplaatst. (2,5-2,5). Door de nederlaag van Jan Willem Koelmans die ook weer door tijdnood zijn goed opgebouwde stelling niet kon houden kwam DSC met 3,5-2,5 aan de leiding. Frans Hoynck maakte gelijk,ondanks het feit dat zijn tegenstanderin in hevige tijdnood twee pionnen wist te ritselen, door een fraaie mataanval. 3,5-3,5.

Overbleef was de partij op het vijfde bord waar Remco de Waard die in een Franse partij een achtergebleven e-pion moest accepteren en die voortdurend onder druk werd gezet door zijn jonge tegenstander Joram op den Kelder, die met twee torens wist binnen te dringen naar de zesde en zevende rij. Het vervolg ligt voor de hand: Remco moest uiteindelijk 10 zetten doen in enkele minuten, haalde nog wel de 40e zet maar ten koste van twee pionnen. Waar de lastige technische winstvoering, zeker bij het belang van de uitslag, wellicht niet geheel vlekkeloos door de Delfse junior zou kunnen worden uitgevoerd en daardoor er nog een kans op 4-4 was deed |Remco besluiten door te vechten. Maar moest zich tenslotte in de derde periode met nog enkele minuten bedenktijd over gewonnen geven. Einduitslag dus een 4,5-3,5 overwinning voor de Delftenaren. Hoe spijtig voor ons ook , de overwinning voor DSC2 was verdiend.

Dolle toren
Echter, twee dagen later kreeg ik van Wim Reimer te horen dat de jeugdleider van DD en eerzaam speler in DD 4 Adri Voermans van oordeel was geweest dat op een zeker ogenblik Remco de Waard in een stelling waar hij naast zijn koning slechts twee torens over had gehouden door een offer van de ene toren zijn andere toren 'dol' had kunnen laten worden en remise had kunnen maken...

W.J.P. Vink

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 26-03-2005 at 14:38.

26-03-2005 13:05 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller