Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC1 zakt door het ijs
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC1 zakt door het ijs Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vooruitzichten waren al niet erg goed: SMB stond weliswaar gelijk met ons in de ranglijst, maar was toch altijd een solide meesterklasser. Door onder andere bridgetoernooien en familieverplichtingen hadden we ook 3 invallers nodig. De hoop zat voornamelijk in de 7½-2½ nederlaag van SMB tegen Voerendaal, een team waar wij moeiteloos van wonnen.

De wedstrijd werd echter een drama. Het duurde nog geen uur of SMB kon zijn 1e punt aantekenen: het paard dat Kees op c5 zette stond dan wel zowel door d- als b-pion gedekt, maar ze stonden beiden gepend. Een uur later zag Walter zijn gewonnen stelling in 1 klap in een zekere 0 veranderen toen hij in plaats van de winnende voortzetting eerst een tussenzet wou plaatsen.

Ondergetekende was ongeveer even snel klaar: in een stelling waarvan ik dacht dat ik wel redelijk stond beging ik een onbegrijpelijke grafzet, waarna het tegenstander Willy Hendriks weinig moeite kostte om de mat in een paar te vinden. Zo stonden we dus ruim voor de 1e tijdcontrole al met 0-3 achter.

Op dit moment was er op de meeste andere borden nog weinig aan de hand: Leo en Nick stonden erg goed, Michiel, Arend en Patrick hadden een normale stelling, Hora stond totaal remise, alleen Ted stond een kwaliteit achter.

Ted maakte de 0-4 dus ook niet veel later. Hij stond na de opening redelijk, maar het ging geleidelijk aan mis. Ik heb weinig van Hora’s partij gezien, maar in ieder geval stak hij uiteindelijk wat op van zijn teamgenoten:0-5.

Als de andere 5 winnen kan je dan inderdaad nog gelijk spelen, maar gezien het spel tot nu toe leek een ‘whitewash’ een stuk waarschijnlijker...
Even later was de overwinning voor SMB binnen: Michiel, vermoeid doordat hij dezelfde ochtend nog terug kwam van zijn vakantie in Tunesië, gaf een tijd lang goed tegenstand. Hij reageerde echter niet goed op het offer dat zijn tegenstander in de tijdnoodsfase plaatste, en toen hij ook nog eens 15 zetten moest doen in 2 seconde, was de nederlaag een feit.

Een half uur later was het ook bij Arend mis, zijn tegenstander speelde het middenspel beter, waardoor een vrije b-pion de beslissing bracht.
Gelukkig zorgde Leo voor het enige lichtpuntje van de avond: hij won een stuk, en hoewel hij het naar eigen zeggen niet volledig nauwkeurig uitspeelde, was het toch 1-7.

Patrick kwam in een toreneindspel met een pion minder, maar verdedigde zich taai voor 1½-7½. Nick zag zijn grote voordeel echter langzaam aan verzanden en verloor in het verre eindspel toch nog: 1½-8½.

Een flinke tegenslag dus, we zullen nog moeten werken om degradatie uit te sluiten. 2 punten pakken tegen de co-degradatiekandidaten LSG 2 en Ivoren Toren moet toch te doen zijn.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Joost on 13-03-2005 at 13:32.

12-03-2005 23:32 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Leo Hofland Leo Hofland is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2005
aantal berichten: 10

verslag DSC1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij een record zo'n snel verslag! Er staan (daardoor?) wel een paar foutjes in. We speelden met 3 invallers, misschien dat je door de goede invalbeurt van Patrick dacht dat hij gewoon meedeed.
Tegen Voerendaal hebben we gewonnen ipv gelijkspel.
Tot slot heb ik niet verloren gestaan. Ik heb het me in een gewonnen stelling wel onnodig moeilijk gemaakt, maar volgens Fritz ben ik niet onder de +2.5 geweest na het middenspel.

13-03-2005 12:54 Leo Hofland is offline Send an Email to Leo Hofland Search for Posts by Leo Hofland Add Leo Hofland to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat hij eerder vergeten is Hora mee te tellen als invaller dan mij.

Taaie verdediging kenmerkt inderdaad mijn partij nadat ik op zet 12 door een domme pionzet mijn stelling in een gatenkaas veranderde. Geinspireerd door Marten, wiens plek ik aan bord 2 mocht opvullen, besloot ik de rochade maar op te geven om de zwarte dreigingen ietwat te neutraliseren. Dit bleek wonderwel uit te pakken. Mijn tegenstander wikkelde af naar een eindspel waar hij het loperpaar en een pion meer had, maar de activiteit van mijn stukken compenseerde dat nadeel meer dan voldoende. Door een onnauwkeurigheid van mijn kant, liet ik mijn tegenstander toe T+2 tegen T+1 op het bord te toveren, dat naar mijn gevoel zeer goed tot gewonnen was voor hem. Een verkeerd plan van zijn kant leidde tot D+1 tegen D, wat zeer waarschijnljk remise was. Dit hoefde ik niet meer te bewijzen, omdat ik dankzij een onnauwkeurigheid van mijn tegenstander al gelijk eeuwig schaak kon geven.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-03-2005 13:20 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Excuus Leo, ik ging enkel af op jouw commentaar na afloopGlimlach
Ik dacht op 1 of andere manier dat Walter vast in het 1e zat, vandaar de andere fout.
Ik heb het inmiddels allemaal verbeterd.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Joost on 13-03-2005 at 18:20.

13-03-2005 13:33 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja toen ik even langs kwam zag ik een bijna zekere 1 voor Walter (hij kon een stuk slaan), omslaan. Een tussenzet en een zeer snel gespeeld dameoffer later had ik mijn twijfels...

Jammer dat het zo hard fout gelopen is, maar dit is natuurlijk geen slecht team.

13-03-2005 14:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm, als ik het verslag zo lees dan krijg ik de indruk dat het allemaal net even tegen zat. Dat is wel jammer.

En Baseman: Keep up the Marten-spirit! Ja! Draaiend hoofd Ja!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-03-2005 16:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

invallende dooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja de invallende dooi heeft er toe geleid dat het 1e door het ijs zakte. Vraag je af hoe de tegenstander op het ijs bleef. Scherpte van de schaatsen,gewicht van de spelers of weten waar de wakken zich bevinden! Koel Al met al ben ik als verslaggever te vroeg van het ijs gegaan . Alleen Kees ging voor mijn ogen door het ijs. Ok de lente komt er aan alles wordt vrolijk Ja! en er is weer een nieuw begin. En we gaan zeker niet meer over één nacht ijs!!!! Nee!

13-03-2005 18:26 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Zucht. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien zat ik de laatste tijd teveel met mijn hoofd in de wolken. Het is daar mistig: je ziet niet zo veel en je mist soms wat.
Ik liet me in een scherpe opening lokken. Daarin maakte ik al snel enkele mindere zetten, waarna zwart duidelijk voordeel kreeg.
Ook inspiratie van Marten? Ik toonde in ieder geval aan, dat mijn koning op d2 veiliger stond dan die op g8 en als bekroning speelde ik Kd2-c1-b2. Dat ging zwart een stuk kosten.
Moedeloos deed zwart dan nog maar een zetje. Naast een eenvoudige stukwinst (waarna mijn oppo naar eigen zeggen direct zou hebben opgegeven) dacht ik zelfs de hele stelling op te kunnen rollen. Dat kon ook wel, als ik eerst mijn paard nog had geofferd. Ik speelde echter De5-e7+, aangezien ik dacht dat mijn loper op b3 veld f7 bestreek. Helaas stond mijn paard op d5 in de weg, zodat zwart Tf7 kon antwoorden.
Alles hing. Mijn dame offeren was relatief nog het beste, maar natuurlijk niet genoeg. Wat later had ik dan ook een nul aan mijn broek.
Volgende week zullen DSC1 en 2 maar eens echt laten zien wat ze kunnen.

13-03-2005 20:07 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 4puntenwedstrijden komen eraan, degradatie wordt heus wel ontlopen. Zaak is om dat volgende week in het Leidsche al te doen, waar jullie wellicht deze Leienaar nog zullen tegenkomen als jullie supporter!

En dan hebben we nog de beker! Het toetje, het extraatje, de bonus. Was het niet Westland of Sas van Gent dat we zullen treffen in een afgeladen, bomvol denksportcentrum, vol fanatieke Delftenaren (en Duften) die hun ploeg naar de overwinning kijken ?

En dan nog het HSB-bekerteam dat voor het eerst sinds jaren weer echt dicht bij die cup begint te komen. Hoewel BF/Wassenaar op papier een maatje te groot is, kan iedere reus een mindere dag hebben. En wij boven onszelf uitstijgen. Kortom;

alles sal reg kom !

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-03-2005 21:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een stelling waarin ik (en ik was niet de enige) dacht een fractie beter te staan bedacht mijn tegenstander nog Pg6!? Ik dacht een schwindel in mindere stelling, maar het bleek wel wat vervelende pointes te bevatten. Na twee rekenfoutjes van mijn kant was het resterende eindspel hopeloos.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

14-03-2005 12:06 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller